Tio-kamp, öl och massor av skratt

När vi var på 75(3x25)-årsfest i mitten på juli gav födelsedagsgrisarna en överraskningsupplevelse tillsammans med oss någon dag under sensommaren/hösten. Därför var vi igår arton personer ute på Gårdskampen i Hemmeslöv för att där tävla i tio-kamp, dricka öl och bara ha det allmänt trevligt. En otroligt rolig kväll som sedan fortsatte med got mat på restaurang Centrecourten innan vi sen drog ut och drack lite drinkar. Som sagt riktigt riktigt rolig kväll men idag har man ju inte gjort mycket mer än att legat i soffan och vilat sig i form.

Härligt gäng med segrarna längst fram. Dreamteam!

Bakglädje

Efter att ha inlett denna lördag med en rejäl helgfrukost ska jag nu ställa mig och baka. Det bakas inte allt för ofta här hemma längre men egentligen är det ju bland det roligaste jag vet. Dessvärre tar man sig tid alldeles för sällan till att göra de där sakerna som man tycker är så kul. MEN när det väl händer uppskattas det ju mer än vad det hade gjort om man fått göra det ofta. Just bakandet uppskattas extra mycket här hemma eftersom jag nu bor under samma tak som två kakmonster!

En behind-the-scene-bild från smash-the-cake-fotograferingen (som ni kan se här!) med tårtan jag gjorde sist jag bakade.

Pizza till fredagsmyset

Det blev inte riktigt som vi tänkt oss idag så det var bara jag och Jessica vid middagsbordet nu ikväll men snart kommer nog M hem till resten av fredagsmyset i soffan. Ha en trevlig kväll!

För exakt ett år sedan

Stor mamma och liten bebis! På oss båda skiljer det ungefär 10 kg - helt galet!

Wishlist

I lördags fyllde min nästäldsta kusin år så då var det en månad till min äldsta lillasyster fyller år och idag fyller min äldsta kusin år så det innebär att det är en månad tills jag fyller år. Därför har jag idag funderat ut lite saker som jag kan tänkas önska mig..

Stövlar, blender, Thomas Sabo-berlocker, ölglas från Kosta Boda, samt fjärilsfat från Mateus.

VIP-frukost

Igår var jag i Helsingborg med min mormor då Polarn o. Pyret bjöd in till VIP-frukost för oss shoppingglada mammor. Utöver väldigt mycket fint till tösen fick nya skor och ny handväska till hennes mamma följa med hem tillsammans med lite smått och gott från IKEA. En riktigt bra och uppskattad dag som vi nog båda kommer leva på länge!

Två tröjor, två klänningar, tre par leggins, en huvtröja och massor av strumpor finns nu i tösens garderob!

Delar av helgen

I fredags när M hade kommit hem från jobbet packade vi in oss i bilen och körde till Munka Ljungby. Där ligger nämligen en mysig liten restaurang som i fredags erbjöd en helt underbar skaldjursbuffé. Tillsammans med mina föräldrar och Nathalie hade vi alltså en väldigt trevlig kväll då vi åt och drack gott samtidigt som trubaduren spelade låt efter låt. Mysig kväll!

Mor och dotter uppklädda och laddade inför skaldsjursafton!

Större delen av söndagen spenderade vi sen hos Jessicas kusiner då det vankades Me&I-party så medan M och hans bror tog med sig barnen till grannen för att grilla korv shoppade vi loss samtidigt som vi åt gott och hade en riktigt trevlig stund i lugn och ro. Visar de nya kläderna när de anlänt till posten - längtar!

IKEA-katalogen

Efter fyra dagar på dagis är Jessica idag ledig så vi har en mysig hemmadag, bara hon och jag. Än så länge har vi läst böcker, kollat på Pippi Långstrump och lekt med en massa leksaker men nu vilar hon middag så då passar jag på att läsa den nya IKEA-katalogen som kom i veckan. När hon vaknat ska vi gå en promenad innan vi sen ska börja göra oss iordning eftersom vi när M kommer hem ska på skaldjursafton.

Bibeln och en kopp te i lugn och ro!

Både bra och dålig dag

Efter en lyckad lämning av Jessica på dagis fortsatte jag till Chass eftersom det nästan var två månader sen vi träffades. Hann prata ikapp, gå en promenad samt äta lunch innan det för mig var dags att åka och hämta J för att sen köra till tandläkaren. Idag var det tyvärr min tur att sitta i tandläkarstolen och efter tråkiga besked ska jag dit igen i oktober då det var dags för en lagning. Trist!

Efter det att vi hade varit hos tandläkaren körde vi ner om M&M en runda eftersom det nu var så längesen (läs: en vecka) sen de träffade Jessica. Kärt återseende var det i alla fall med mellanmål och lite lek innan vi körde och handlade för att sedan köra hem. Nu ikväll har vi röjt undan lite och fixat med tvätten men snart är det hög tid för sängen då ögonen på mamman i huset snart går i kors.

Tillsammans med M&M mår hon som en prinsessa!

Med sylt i håret

De flesta tycker om pannkakor men vår dotter verkligen ÄLSKAR pannkakor. Åh att äta dem själv är ju absolut det bästa!

Vårt dagisbarn

Medan jag sitter här hemma och väntar på att tvätten ska bli klar är vår dotter för andra dagen helt själv, alltså utan föräldrar, på dagis. Det känns så himla stort när man lämnar henne och hon då springer bort till fönstret för att vinka på en medan man går. Vår lilla tös är inte så liten längre och även om det är skönt att det går så himla bra på dagis så känns det lite tufft att vara här hemma själv utan henne. Längtar till i eftermiddag när jag ska hämta hem henne!

För ett år sedan var hon så liten vår lilla tös!

Segelsemester 2014

Idag är det fyra veckor sedan vi packade båten full av kläder, mat och allt annat man behöver när man ska på semester. Sen la vi loss och lämnade hemmahamn för att segla till Torekov, dessvärre var vi inte ensamma om vilja spendera natten i Torekov så vi fick helt enkelt segla vidare. Men vid detta laget, efter lite drygt två timmar på havet, var Jessica trött och gnällig och ville verkligen inte alls vara ute och segla. Därför tvekade vi ett par minuter om vi verkligen skulle ge oss iväg på segelsemester eller om vi bara skulle vända hem och strunta i det hela. Såhär i efterhand är vi väldigt glada att vi fortsatte vår semester genom att segla till Mölle då Jessica med lite kex, sång och lek ändå tyckte det var helt ok. Men inte heller i Mölle fick vi plats då båtarna låg sju (!) i rad utanpå varandra så efter ytterligare ett par timmar på havet hamnade vi i Höganäs hamn. Men vad glada vi är att vi hamnade där! En trevlig hamn med fina toaletter, en ordentligt badplats, lekplatser och ett utegym. Helt kanon så det var synd vi inte var där förrän vid nio på kvällen och skulle lämna igen på onsdagsförmiddagen.

Men innan dess att vi lämnade Höganäs för att segla vidare sprang jag en runda medan M, Jessica och Ida gick och handlade frallor så att vi efter det att jag hade duschat kunde äta en ordentlig frukost. Men när vi lämnade Höganäs var vi fler ombord än vi varit tidigare på semestern eftersom vi då hade gammelfarfar (M's farfar) med oss. Han fick nämligen av oss i födelsepresent i våras en runda på havet med lunch och segling därför seglade han med oss från Höganäs till Domsten. En underbar segling var det då vinden var perfekt och solen värmde gott så motorn var inte igång någonting. L o v e l y !

Lunch i solen!

Efter det att vi fått i oss kallskuret till lunch och sagt hejdå till gammelfarfar, som tog färdtjänst hem till Höganäs igen, seglade vi vidare till Helsingborg. Norra hamnen är en stor men fin hamn där det normalt sett oftast är ganska lugnt men 15 minuter efter det att vi lagt till hände det här vilket gjorde att där var blåljus och massor av folk i hamnen. Tack o lov lugnade det ner sig men det är tragiskt att någon kan bli dödad på ett så öppet ställe fyllt med barnfamiljer och andra semesterfirare som bara försöker ha en fin eftermiddag. I vilket fall som helst fick vi en bra kväll med god middag och fina sommarminnen.

Liten tös sitter och kollar på folk från båten!

Under torsdagen var vår plan att segla till Torekov eftersom vi tidigare inte fått plats men efter att ha insett att där fortfarande var lika fullt seglade vi vidare hela vägen hem till Båstad. Dock var det en trevlig seglats då Jessica var på gott humör nästan hela tiden eftersom hon fick äta pasta samt hjälpa pappa att segla. Väl framme i Båstad blev det pizza till middag innan vi svidade om till badkläder för att gå och bada i havet. Dock svalkade det inte så mycket (25 grader i vattnet) men det var ändå skönt för en gammal badkruka som mig att äntligen, efter sex år, njuta av ett dopp i havet. När Jessica sen hade fått välling och somnat gott i förpiken kunde jag och M sitta och mysa samt njuta av att vi faktiskt kom iväg på en segelsemester och att det faktiskt gick bra trots att vi nu är tre. Längtar redan till nästa!

Tack mina fina favoriter! ♥

Gäller att passa på

En ny vecka är påbörjad och efter att ha spenderat förmiddagen på dagis sover nu tösen middag medan jag ska få lite lunch i mig. Kom på nu i helgen att jag inte bloggat något om segelsemestern som jag och min lilla familj var på för snart fyra veckor sedan (jösses vad tiden går fort!) så tänkte kanske skriva ihop något nu när tösen ändå sover.

Mobilbild från segelsemestern!

Årets kräftskiva

Trots att man inte gjort mycket idag sitter man ändå här nu, trött som en zombie med en mör kropp och ett tungt huvud. Kanske kan detta bero på den alkohol man konsumerade under gårdagens kräftskiva eftersom det tillsammans med M, hans syster och hans bror med familj blev en hel del av den varan. Man kan minst sagt säga att man mådde som man förtjänade när man klev upp i förmiddags men efter en rejäl brunch med en massa gott var man tillbaka på banan igen. Däremot har det inte gått i särskilt många knop för någon av oss idag så eftermiddagslur och tv-spel stod på agendan innan middag och hemfärd för gänget från söder. Tack för en trevlig kräftskiva och en härlig bakisdag!

Mycket godsaker stod framdukade under gårdagens kräftskiva!

Tredje dagen

Tredje och sista dagen på förskolan denna veckan gick utomordentligt bra! Jessica hann inte få av sig skorna innan hon skulle in och leka med kompisarna och när det var dags för fruktstund följde hon med fröken in i det andra rummet och lämnade kvar sin mamma.

Efter fruktstunden gick hon sen och hämtade sina skor för att visa fröken att hon vill gå ut så då tog alla barnen på sig och gick ut för att gunga, åka rutschkana samt spela boll. Vid detta laget hade hon glömt att hennes mamma satt i det andra rummet så tillsammans med de andra föräldrarna gick jag in i personalrummet där vi satt och rullade tummarna i över en timme. Helt galet! Tänk att hon efter bara tre dagar känner sånt förtroende för de vuxna på förskolan. Så himla skönt för mig och M att veta att hon har det bra även när inte vi är med.

Innan dess att vi lämnade kompisar och fröknar för att köra hem åt vi lunch där för att se så att även det gick bra. Åh visst gick det bra! Att det sen serverades pasta och köttfärssås gjorde ju bara att tösen åt med god aptit då det är en av favoriträtterna. Men efter allt lek och bus var tösen ganska trött så på vägen hem somnade hon i bilen som jag sen fick bära in henne ifrån och lägga henne i sängen där hon nu fortfarande sover. Sötnosen!

Utslagen kämpe!

Första ryggsäcken

Jessicas allra första ryggsäck heter BackPack MINI Apple of my eye och kommer från Elodie Details. Helt ljuvlig!

Positiv start

Det var med lättnad vi idag lämnade förskolan då allting kändes helt rätt! Pedagogerna var så rara mot barnen samtidigt som de gav oss föräldrar all den information vi ville ha. De andra barnen var så pigga och glada och miljön var så inbjudande och trevlig. Som sagt allting kändes kanon så både jag och Jessica längtar till morgondagen då det är dags för andra dagen på inskolningen.

Lika glad omringad av kompisar som när hon är omringad av skor!

Nya kollektionen

Idag släppte Me&I sin höst- och vinterkollektion så när jag ska på party hos svägerskan nästa helg ska jag kolla in de här plaggen lite extra noga. Verkligen älskar den bruna tunikan med de blåa cirklarna och hoppas på att den gula klänningen är så fin i färgen som den verkar. Tror dessa fyra plagg (och några till!) kan vara supersöta på vår lilla tös.

Bilder lånade från Me&I

Nytt kapitel - Dags för inskolning

Imorgon är den stora dagen här, dagen då vår lilla tös ska bli inskolad på förskolan. Jag kan inte alls förstå att det redan är dags, vår lilla tös kom ju nyss. Samtidigt som jag är väldigt nervös och lite rädd för att lämna det finaste vi har till folk vi inte känner är jag glad för Jessicas skull att hon mer eller mindre varje dag ska få leka med kompisar. För är det något vår lilla tös kan så är det att vara social! Hon är nästan alltid först fram för att hälsa på nya människor och har inga som helst problem att leka, krama och umgås med folk hon precis träffat. Innerst inne vet jag att inskolningen kommer att gå bra och att Jessica kommer trivas jättebra tillsammans med alla nya kompisar men nervositeten tar över just nu. Tanken på att min föräldrarledighet med min fina tös snart är över gör mig lite ledsen. De där mysiga hemmadagarna eller spontanutflykterna som vi båda har älskat kommer inte alls ske lika ofta och det känns tungt i mammahjärtat. Men som sagt kommer Jessica tycka det är toppen att få leka och busa med kompisarna med tanke på hur roligt hon haft det på kyrkis och öppna förskolan nu i våras. För i ärlighetens namn hade det här kapitlet varit lika jobbigt, om inte värre, att påbörja senare och för Jessicas skull vill vi att hon ska gå på förskolan så att hon får leka av sig samt utvecklas som individ.

Stora fina tös vad vi älskar dig!

Regn och åska

Igår efter middagen var vi ute i Torekov och sprang med några kompisar (börjar bli en vana nu då vi gjort detta de senaste tre måndagarna) så klockan hann passera läggdags för Jessica innan vi var hemma igen. Detta resulterar i att hon är lite smågnällig och därmed också svårare att lägga. Därför försökte både jag och M att få henne att somna vilket istället slutade med att vi alla tre somnade. Så himla typiskt och irriterande eftersom vi då fick städa undan leksaker, diska och duscha mitt i natten istället. Jaja, så kan det gå! Idag är jag och Jessica bara hemma då regnet öser ner och åskan den mullrar så då passar vi på att fixa det sista inför dagsisstarten imorgon.

Vår fina tös!

Slappedagen

Måndagarna är ju de dagar då jag och Jessica gör så lite som möjligt, våra slappedagar helt enkelt. Men just idag är det vår sista slappedag eftersom vår lilla tös i övermorgon börjar på förskolan så idag slappar vi extra mycket och bara gosar och kramas. Just nu sover hon dock middag så då passar jag på att göra annat så att vi har mer tid till att gosa sen.

Vår älskade gosunge!

Sista sommarkvällen?

Tillsammans med min sambo sitter jag i soffan på däcket och njuter av en av sommarens kanske sista sommarkvällar, medan jag tänker på vår helg. Som vanligt har den gått alldeles för fort men det har också varit en bra helg då vi hunnit andas och njuta av sommaren innan hösten och vardagen är tillbaka.

I fredags packade jag och Jessica picknick-korgen så när M kom hem från jobbet körde vi in till Ängelholm och gick på ljusfesten. Pastasallad, bröd och ost längs med åkanten till allsång innan vi gick en promenad för att få J att somna i vagnen. Dessvärre tyckte hon inte alls som vi tyckte så när vi låg på en filt för att kolla båtparaden samt fyrverkerierna var hon med glädje med. Gosunge!

Trots smällande i 15 minuter var Jessica hela tiden på glatt humör, självklart med kåporna på!

Igår tog det lång tid innan vi sparkade igång dagen men när vi väl gjorde det så försvann jag ner i källaren för att scrappa. Snart snart snart är jag klar med mitt fina album som jag påbörjade för två veckor sedan så snart ska jag visa det här i bloggen. På eftermiddagen/kvällen kom sen Jessicas moster Nathalie eftersom vi hade planerat in en myskväll, vilket för oss innebär kräftpremiär med lite goda tillbehör till middag följt av sällskapsspel, snacks och god dricka. Perfekt lördag!

Räkor och romsås i våra fina båtskålar!

Åh idag tog Jessica för första gången på ett bra tag sovmorgon vilket såklart är en perfekt start på söndagen. Fortsatte gjorde den sen med helgfrukost och bus med moster, som stannat över natten, innan vi gick ut och badade allihop. Vid två fick vi sen oväntat besök av M&M så då blev det kaffe och glass vilket gjorde söndagen ännu bättre. Men allt detta bus, badande och fikande gjorde ju så att där inte fanns någon tid till att sova middag vilket sen resulterade i att lilla tösen satt och somnade i mosters famn under tiden som jag lagade till kvällsmaten. Sötnosen!

Tur man får krypa upp i mosters famn när man är trött!

Två favoriter från kalaset

Jessica tillsammans med M&M. Tre av de bästa jag vet!

Skor i massor

När jag beställde skor till Jessica förra veckan blev det lite fel med storleken så strax därefter beställde jag nya i rätt storlek vilket resulterade i att där på posten låg massor av skor och väntade på att bli hämtade. Detta såklart till Jessicas stora förtjusning eftersom hon är så galet glad i skor, speciellt sina egna!

Bruna kängor, vita sandaler, rosa gympaskor, vita kängor och rosa sandaler är de skor vi behåller!

Vår onsdag

När man har en liten tös som vägrar somna själv måste man gå och lägga sig med henne och då är ju risken väldigt stor att man själv somnar. Detta händer mig väldigt sällan men just igår orkade jag inte stå emot så jag sov bort hela kvällen och fick därför inte gjort någonting. Detta då till skillnad från dagen då vi fick gjort en hel del!

Strax innan lunch packade jag och Jessica in oss i bilen och körde in till Ängelholm där vi började med att gå på Maxi för att handla lunch och fika innan vi sen promenerade ner till Hembygdsparken. Där satte vi oss på en picknickfilt och kollade på alla djur och lekande barn medan vi åt varsin pastasallad och bara hade det allmänt mysigt. Efter en liten timme anslöt även J's farmor och faster så då fikade vi och lekte lite innan det var dags att börja röra sig hemåt. På vägen hemåt blev det dock lite shopping och Jessica blev ägare till en tjocktröja och en väst (bilder kommer senare) från Kappahl. Väl hemma var vi så trötta och varma så ett dopp i poolen var behövt men väl i var det så skönt så doppet blev till en hel timmes badande. Gott! När mannen i huset sen kom hem anslöt han innan det blev middag följt av läggdags för tösen. Åh ja resten vet ni ju redan..

Glad tös klädd i piké från Lacoste, byxor och hatt från H&M samt skor från Kavat. Somrig outfit!

Med favoriter på Pepe´s

Bilder från vår fina kväll på Pepe´s. Guld värt!

Jessicas första kalas

En liten nöjd tös på sitt kalas! ♥

Idag är det redan en månad sen våra nära och kära kom för att fira vår lilla ettåring och eftersom vi inte bor så stort ägde kalaset rum i trädgården. Av M's bror och svägerska fick vi lånat ett tält där vi dukade upp i rosa och prickigt eftersom det var temat för kalaset. Åh fint blev det! Medan gästerna sen drack fördrink och åt jordgubbar stod M vid grillen och jag och Jessica öppnade alla hennes paket. Kvällen fortsatte sedan med middag, tårta, lekar och skratt och trots den olidliga värmen (temperaturen låg på över 30 grader den dagen) var det en lyckad kväll. Tack alla som gjorde den så bra och tusen tack för alla fina presenter!

Skrållan-docka, instrument, kappsäck fylld med 23 stycken Astrid Lindgren-klassiker, pop-up-leksak, självgående bil, klossar, klosstorn, verktygslåda, prinsesstårta, spargrisuggla, piano och en anka att dra efter sig var saker Jessica fick utöver kläder, tallrikar och bestick. Än en gång tusen tack för de otroligt fina presenterna! ♥

Kvällsrunda med kompisarna

Min fina familj på Hovs Hallar förra veckan!

Efter dagens middag körde vi ut till Torekov för att där tillsammans med några kompisar springa en runda. Lite blåsigt längst med havet men annars väldigt behagligt att springa ikväll då temperaturen låg precis runt 20. Får se dock när jag springer igen eftersom jag har lite känningar i skenbenet och vill absolut inte riskera att få skenbensinflammation. Blir till att smörja in med någon bra kräm efter duschen!

En söndag med vänner

Bara för att det är söndag innebär det inte att helgen måste vara över, därför bjöd vi igår över ett gäng kompisar på trädgårdshäng. Bad i poolen, grillat till middag och kubb var vad vi spenderade eftermiddagen/kvällen med. Vilken härlig söndag!

Sommaren när den är som bäst!

Ett dygn i söder

När jag igår bloggat om vår helg nere hos Jessicas kusiner packade jag in dotter och hund i bilen för att då köra just dit. Så medans M var på jobbet var jag och Jessica tillsammans med hennes båda kusiner och mina båda svägerskor och badade och gottade oss i solen. När M och hans bror sen kommit hem från jobbet blev det grillat och trädgårdshäng fram tills dess att vi gick in och istället satt i soffan och pratade till efter tre på natten. Härligt!

Men som vanligt när man är uppe så länge ångrar man sig lite på morgonen när man har barn som inte vill sova länge. Åh imorse var det lite extra jobbigt då vi bestämt kvällen innan att vi skulle springa en runda innan frukost, jag och svägerskan. Men så klart är det väldigt skönt när det är gjort och det är ju faktiskt något man aldrig ångrar. Toppen att göra det på morgonen också så att man sen kan äta med gott samvete resten av dagen. För just ikväll är jag glad att jag sprang imorse eftersom vi nu ska göra oss iordning för att sedan traditionsenligt äta pizza på Pepe´s tillsammans med M&M. Mysig lördag!

Jessicas första besök på Pepe´s för nästan exakt ett år sedan!

En hel helg

För två veckor sedan körde vi ner till våra favoriter i söder då gipsning av garage, umgänge och kalas stod på schemat. Men för att hinna med allt detta var det en hel helg som gällde. Fredagen inledde vi med brunch innan vi mammor och barn sen promenerade bort till badet för att spendera hela dagen där medan männen var hemma och donade i garaget. Kvällen spenderades sen med god mat och häng i trädgården. Mysigt!

På lördagen var det sen dags för kalas då Jessicas äldste kusin fyllt år i veckan. Så vad önskar sig då en sexåring? Hockeyspel, tv-spel och en väckarklocka stod högt upp på listan så det var en glad grabb som öppnade paketen. Trots den extrema värmen och det galna antalet rappsbaggar var det ett lyckat kalas som för mig och svägerskan inte var över förrän vid fyra på morgon. Kanske mindre genomtänkt när man har barn som inte tar sovmorgon, men trevligt var det!

Under söndagen hann vi med att leka med födelsedagspresenterna samt njuta av det fina vädret innan dess att vi körde norrut igen. En riktigt bra helg blev det alltså men en aningens trötta var vi när helgen var över så tur då att M då hade en vecka semester kvar!

Glad kille som fick finfina presenter!

Helt spontant

Bland det bästa med sommaren är ju alla de spontana sakerna man hittar på. Som igår när vi ätit middag körde vi ner till Båstad och parkerade bilen för att sedan promenera nere i hamnen samt uppe i byn innan vi till slut hamnade hos M&M. Där blev det kaffe och glass till långt förbi läggdags för vår lilla tös så när vi sen promenerade tillbaka somnade hon gott i vagnen innan vi körde hem. Som sagt, det spontana är det bästa!

Glad tös sitter gärna i vagnen och kollar på folk i Båstad hamn!