För få timmar på dygnet!

Den senaste tiden har det varit lite mycket på agendan därför har jag inte hunnit blogga något och därför inte heller hunnit publicera de två sista inläggen om vår vistelse Paris. MEN det kommer innan helgen så snart så! Igår var vi i alla fall på Väla, för första gången på väldigt länge, tillsammans med min syster. Dels för att fira att hon i förrgår tillsammans med sitt volleyboll-lag tog SM-guld men även för att fylla på med lite fina plagg till Jessicas sommargarderob.

Från Kappahl blev det en himla fin byxdress samt en vit kofta med lika underbara detaljer som Newbie brukar bjuda på. Lovely!

Lördagen i Paris - Notre Dame, Sacre Coeur och Louvren

Alla våra morgnar i Paris började vi med att handla baguetter och croissanter på något mysigt café innan vi sen gick vidare till någon park för att njuta av det. Detta resulterade även i att Jessica varje morgon kunde leka av sig eftersom nästan alla parker hade väldigt fina lekplatser. Denna lördag var självklart inget undantag så lek och frukost innan vi kunde fortsätta vår dag med att promenera till Notre Dame.

Lek och frukost - bästa början på dagen!

Alltså vilken kyrka! Alla otroliga detaljer på utsidan men även den helt magiska insidan med de gigantiska och färgglada fönsterna. Självklart lockade det massor av turister så lite köande fick det ju bli men efter en knapp halvtimme var vi inne och kunde istället njuta av insidan. Tack o lov somnade Jessica under köandet eftersom man helst inte fick prata inne i kyrkan, vilket i sig var en upplevelse då Paris inte bjuder på överdrivet många tysta platser.

Stora vackra fönster på en vacker byggnad!

Efter att sett en av Paris vackraste kyrkor promerade vi vidare för att se ytterligare en väldigt vacker och populär kyrka, nämligen Sacre Coeur som ligger på Montmartre vilket är Paris högsta punkt. Just denna dag var det lite väl dimmigt för att kunna njuta fullt ut av utsikten men kolla på kyrkan och alla konstnärer kunde vi i alla fall göra. Dessutom fick vi ätit de goda pannkakorna (crepes) som jag längtat efter i femton år sen jag smakade dem sist. Underbara!

Mina fina favoriter som njuter av varsin pannkaka!

En ordentlig promenad (totalt denna dag tog vår fötter oss nästan 2,5 mil!) vidare mot nästa mål gick vi förbi både Moulin Rouge, ännu fler lekplatser samt den lilla triumfbågen. Strax efter det sistnämnda ligger nämligen det omtalade museet Louvren med bla det ännu mer omtalade konstverket Mona Lisa. Med en snart två-åring var det inte aktuellt att gå in och egentligen vet jag inte om vi var så lockade av att spendera eftermiddagen/kvällen med att kolla på tavlor och andra konstverk så vi nöjde oss istället med att imponeras av den otroliga glaspyramiden som är entrén till museet.

Älskar er! ♥

Fredagen i Paris - En blöt dag på Versailles följt av 10-årsmiddag

På vägen till dagens äventyr gick vi förbi Frihetgudinnan!

Fredagen var den dag de lovat sämst väder därför bestämde vi oss för att istället ta tåget ut till Versailles för att besöka slottet och kolla på bla. den helt makalösa inredningen och de magnifika tavlorna och skulpturerna. Precis som vi anade var det en helt magisk upplevelse dessvärre var det inte tillåtet att ha barnvagnen med inne i slottet (hur kan alla hemsidor jag läst på missat att skriva detta?!) så Jessica, jackor, skötväskan och allt annat vi hade under vagnen fick vi istället gå och bära på. Lite lätt jobbigt! Tack o lov fick man dock hämta ut vagnen när man istället skulle gå i trädgården så även om det då regnade kändes det som en befrielse att helt plötsligt inte känna sig som en packåsna.

Ett imponerande slott och en om möjligt ännu mer imponerande trädgård!

Efter nästan fem timmar på slottet (ja där var mycket att se) tog vi tåget tillbaka in till Paris där vi promenerade bort till hotellet för att duscha och få upp värmen efter en minst sagt blöt promenad. När vi sen vilat upp oss och gjort oss iordning gick vi ut för att äta. Detta var egentligen den enda dag vi kände att vi ville gå ut och äta eftersom jag och M just denna dag firade tio år som par. Vi hade därför letat upp en restaurang som inte låg allt för långt ifrån hotellet, verkade ha bra mat samt var barnvänlig eftersom vi hade vår lilla ögonsten med. Dock var ögonstenen inte riktigt på humör för att sitta ner och uppföra sig utan var istället mer lockad av att springa runt och störa alla andra gäster. Detta såklart efter att hon ritat på både sig själv och på bordet med de pennor restaurangen delade ut till sina minsta gäster. Just där och då ville vi helst bara få vår mat i en doggybag så att vi kunde gå tillbaka till hotellet medan vi nu efteråt istället kan skratta åt situationen. Ibland blir det helt enkelt inte riktigt som man tänkt sig!

Koncentrerad liten prinsessa!

Torsdagen i Paris - Tidig morgon följt av promenad bort till Eiffeltornet

När väckarklockan ska ringa klockan tre på morgonen (natten?!) vill man bara gå och lägga sig tidigt samt få en skön och sammanhängande sömn den natten. Det första lyckades vi inte med eftersom vi inte packat färdigt och det andra gick också åt skogen eftersom Jessica vaknade och var superdålig i magen så det blev till att duscha henne samt tvätta alla sängkläder mitt i natten. Börjar ju bra..

Men trots den knappa sömnen natten till torsdagen kom vi ändå upp i tid, packade in alla väskor, barnvagn samt barn i bilen för att köra och hämta svägerskan som skulle köra hem bilen igen när vi väl hamnat på tåget. Strax efter fem satt vi på tåget från Helsingborg till Kastrup där vi sen skulle flyga vidare till flygplatsen Charles de gaulle som ligger strax utanför Paris.

Frukost på tåget var en självklarhet när vi åkte hemifrån så tidigt!

Efter incheckning samt inlämning av väskor och barnvagn blev det till att byta ännu en blöja på tösen som fortfarande var dålig i magen samt uppätning av den sista frukosten. Vart tiden tog vägen sen är fortfarande ett mysterium eftersom vi slutade som nästsista passagerarna på flyget trots att vi varit så tidigt på flygplatsen. Behöver jag säga att vi sen sov alla tre på flyget, som förövrigt gick väldigt bra med Jessica som inte visade några som helst tecken på att tycka det var jobbigt varken under lyftning eller landning. Duktig tös!

Glada familjemedlemmar äter lite frukt på flygplatsen innan det är dags att lämna för Frankrike.

Efter en flygning på knappt två timmar landade vi ett lite muligt och grått Frankrike för att då påbörja det stora äventyret med att ta oss från flygplatsen till hotellet. Lite lättare sagt än gjort men efter att ha träffat en engelsktalande fransos, som komiskt nog hade pluggat två år i Sverige, hamnade vi på tåget som skulle ta oss in till Paris. Vad vi sen skulle upptäcka var att vi skulle bytt till Metron, efter det att vi hoppat av tåget, och inte promenera (som vi istället gjorde) bort till hotellet. Det var lite längre än vi trott och med tunga väskor och lite lätt duggregn så var vi om möjligt ännu tröttare när vi kom fram till hotellet och började därför med att vila ett par timmar i vårt lilla (läs: pyttelilla) men mysiga rum.

När vi sen kände oss lite piggare var vi sugna på att ge oss ut och se oss omkring så att vi i alla fall hade ett litet hum om vart hotellet var placerat samt hur långt vi hade till exempel caféer och parker. Väldigt mycket (inklusive Metron) låg på bara ett par minuters avstånd från hotellet så när vi insett detta promenerade vi istället de två kilometerna bort till Eiffeltornet där vi tog våra första riktiga turistbilder samt kollade på folk innan det var dags att gå tillbaka till hotellet och hålla kväll.

Båtar och bussar är verkligen något vår tös fick upp intresset för under den här resan. "Titta åååt!" och "Duss!" är ord vi fick höra hundratals gånger på bara några dagar. Gullunge!

Sjuka igen..

Helgen blev inte riktigt som vi tänkt oss eftersom vi är så himla snoriga och hostiga här hemma men några timmars mys med Jessicas moster samt lite lek i Hembygdsparken för att få frisk luft hann vi i alla fall med. Idag blir vi hemma i soffan och kollar på någon bra film och läser lite böcker så att vi förhoppningsvis kan bli friska. Ikväll kommer även första inlägget om Paris upp eftersom det redan är en vecka sedan vi kom hem. Hur fort kan tiden gå?

Min docka och hennes docka har redan tagit plats i soffan! ♥

Mycket rosa i förra Me&I-beställningen

Förra månaden var jag på Me&I-party hos svägerskan men eftersom jag nu på söndag ska ha eget party handlade jag bara dem där måste-ha-plaggen (vill egentligen ha allt!) så att jag inte riskerade att dem skulle ta slut innan mitt eget party. Då blev det en hel del rosa och tjejigt men nu på söndag planerar jag att handla lite mer neutrala plagg (gult och blått t.ex.) så att bebis i magen kan ärva oavsett vem det är som tittar ut om knappt fyra månader.

Klänning med bubblor, tröja med träd, rosa och svarta byxor, randig kjol samt tösens första kavaj. Nu vill vi ha sommar och värme!

En påsk i Paris

Tidigt i torsdags satte vi oss på tåget och åkte över bron till Köpenhamns flygplats Kastrup för att för första gången flyga med vår dotter. Destinationen på vårt äventyr var Paris där vi sen spenderade hela påsken med att promenera, se alla typiska turistattraktioner och fira min och M's 10-årsdag ihop. En supermysig påsk helt enkelt och eftersom vi hunnit med så mycket och tagit så mycket bilder (över tusen!) tänkte jag skriva ett inlägg om varje dag för att det inte ska bli ett enda långt inlägg.

Två favoritbilder på mina två favoriter!

Nya skor

Hela familjen har fått nya skor nu inför våren och sommaren, vilket passar utmärkt nu till påsken när vi ska åka på äventyr. Finaste skorna fick självklart tösen och det är ju lite synd att de blommiga inte finns i mamma storlek..

Tre par Kavat och ett par Converse till Jessica som är precis lika glad i skor som sin mamma!