Välkommen vecka 33

♥ Välkommen vecka 33 (32+0) ♥
 
Kroppen 
Trots att magen är stor är det bra att försöka hålla i gång musklerna så gott det går. Promenader, simning och yoga för gravida brukar kännas bra. Vissa kan inte vara aktiva på grund av olika besvär – för att inte gå upp för mycket i vikt kan man kompensera bristen på motion med att inte äta mer än vanligt. Graviditeten gör att du behöver ungefär 300 kalorier extra per dag. Det motsvaras av ett mellanmål med till exempel en tallrik filmjölk med lite flingor, en smörgås och ett äpple. Ju tyngre du blir desto vanligare är det att fötter och ben svullnar. Ligg gärna med benen högt en stund och använd stödstrumpor hela dagen. Det är bra att sätta på stödstrumporna redan innan du kliver ur sängen. Ett bad kan hjälpa.
 
Barnet
Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning. Ca längd och vikt är 42 cm och 1.7 kg.
 
Egna tankar om föregående vecka
Halsbrännan fortsätter besvära väldigt mycket och magen börjar bli ordentligt tung. Värst är det att gå i trappor och en vända ner i källaren resulterar i mycket tryck neråt samt flåsande då jag blir väldigt andfådd. Det är även pga halsbrännan svårt att ha någon aptit eftersom halsbrännan är så kraftig att jag mår illa flertalet gånger varje dag. Hoppas verkligen att det går över snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback