Bättre väder

Bara för att jag igår gnällde över vädret har det ju idag varit strålande väder och helt vinstilla. Märkligt.. Därför har jag och barnen såklart spenderat eftermiddagen ute efter att vi i förmiddags varit på jobb och i förskolan. Nu ska jag däremot säga godnatt till mina små favoriter eftersom jag ska bege mig upp till Halmstad för att heja fram Nathalie och hennes EVS till deras förhoppningsvis tredje raka SM-guld.

Syrran in action!

Aprilvädret

Alltså denna vår går ju till historien vad det gäller vädret! Aldrig har väl våren varit så hattig?! Ena stunden är det strålande sol och 18 grader för att ett par dagar senare vara minusgrader och snöstorm. När solen väl visar sig är det också halv storm så att man nästan blåser bort. Åh med tanke på att vi både försöker göra båten fin inför säsongen samt har två riktiga utebarn som gärna är ute och leker är jag måttligt trött på detta vädret. Vi kan väl hoppas på att maj månad bjuder på betydligt bättre väder!

De dagarna vi har kunnat vara ute och njuta av vädret är verkligen lätträknade!

Påskhelgen 2017

Många lediga dagar har jag haft den senaste veckan men aldrig tidigare har tiden gått så fort, inte minst påskhelgen! Vid lunch i torsdags gick jag av mitt arbetspass så då körde jag och storhandlade (tillsammans med en massa andra människor!) innan jag körde och hämtade barnen på förskolan så att vi sen kunde fira in långhelgen med gofika. När M kom hem från jobbet körde vi fredagsmys, en dag för tidigt, med godis och en Disneyklassiker. Bra start på helgen!

När hela familjen vaknade utvilade i fredags åt vi frukost innan Samuel och M körde lite ärende medan jag och Jessica körde för att träna. Hon är så tacksam att ha med sig på gymmet för medan jag springer sitter hon i barnhörnan och läser böcker eller lägger pussel för att sedan vara med mig när jag styrketränar. Att köra på crosstrainern eller balansera på olika bollar gör hon mer än gärna så det funkar finfint att ha henne med!

Tillbaka hemma var det sen bara att snabbt få i sig lite lunch innan det var dags att duscha och göra sig iordning eftersom vi på eftermiddagen skulle fira påsk hos mina föräldrar i Hjärnarp tillsammans med M&M, Nathalie och Wille. Massa god mat samt tårta som jag och Jessica bakat fick vi i oss innan vi spenderade resten av kvällen med att spela sällskapsspel och kort.

Lördagen och söndagen var sen planerade åt att fixa med båten eftersom hon nu äntligen ska sjösättas efter 2,5 år på land. Men när lördagen mer eller mindre snöade och regnade bort blev det inte mycket gjort utan M tvättade av henne med högtryckstvätten medan jag och barnen gav upp och gick in efter 45 minuter i snöblandat regn. Suck vilket aprilväder!

I söndags fick vi desto mer gjort och när M's syster dessutom kom och hjälpte oss att underhålla barnen kom vi faktiskt längre än planerat på vår checklista över allt som ska göras innan sjösättningen första helgen i maj. Skönt! Som avslutning på en bra dag körde vi hämtpizza, chips & dip och film eftersom vi alla var ganska trötta men nöjda efter en effektiv dag.

Påskens sista dag spenderar jag däremot på jobb men innan jag körde hemifrån hann vi med att fixa på båten, leka samt äta en lite lättare påsklunch. Det är dock ett lugnt arbetspass jag inleder veckan med och om jag inte missminner mig är det faktiskt en ganska lugn arbetsvecka jag har framför mig så där ska nog finnas energi över till att både träna, fixa med båten samt busa med barnen. Blir en bra vecka det här!

Dagens påsklunch som avslutning på långledigheten!

Sex följt av två

Så var måndagen nästan slut och vi har nu gått in i den efterlängtade påskveckan! Förra veckan arbetade jag sex dagar och eftersom det denna veckan bara blir två har jag verkligen sett fram emot denna vecka. Till påsk har vi inte jättemycket inplanerat då vi ska lägga all tid på att fixa med båten (för i år ska hon sjösättas!) men en påskmiddag hos mina föräldrar ska vi alla fall hinna med. Annars blir det en ganska lugn vecka med lite påskpyssel, träning samt två arbetspass.

Under förra veckans enda lediga dag gjorde jag våfflor till barnen eftersom vi missade årets våffeldag när vi var på semester!

12 år

I måndags firade jag och M 12 år som par men då vi nu är tillbaka i vardagen efter semestern fanns där ingen ork till att hitta på något. Nej istället körde vi på lite extra god middag som hela familjen gillar innan vi la barnen för att sen kolla film. Men som de småbarnsföräldrar vi är somnade vi såklart båda.. Som sagt; tillbaka i vardagen!

Kallskuret med potatissallad och färskt bröd. En klar favorit hemma hos oss!

Gran Canaria 2017

I början av året bestämde vi oss för att boka en solsemester så förra måndagen gav oss iväg för att spendera en vecka i Playa del Inglés på Gran Canaria. Dock hade vi bokat ett så tidigt morgonflyg från Kastrup att vi redan på söndagen tog tåget ner till Malmö där vi spenderade natten på ett hotell inte så långt ifrån stationen så att vi sen bara kunde ta tåget över bron.

Glad kille på tåget på väg till Malmö!

Matkoma efter att ha ätit Jensens goda hamburgare!

Två favoriter på restaurangen!

När vi sen på måndagsmorgonen tagit oss över till Kastrup och checkat in både väskor och barnvagn boardade vi planet där vi sen åt frukost, sov samt kollade på film. Samuel somnade i min famn när vi taxade ut och två timmar senare, när han vaknade, somnade Jessica en runda istället. Flygningen gick verkligen super och när vi landade på Las Palmas fick vi både väskor och barnvagn relativt fort. Det var först när vi skulle gå på transferbussen det blev lite problem då dem tydligen räknat fel på antal resenärer så fick istället åka stortaxi. Inte oss emot!

Tjugo minuter senare var vi framme på vårt hotell i Playa del Inglés och trots att vi var tre timmar för tidiga till incheckningen fick vi redan då vårt rum som dessutom hade blivit uppdaterat till ett familjerum. Så istället för ett stort rum med dubbelsäng och bäddsoffa fick vi istället ett rum med två separata sovrum så att barnen hade en egen dubbelsäng, en egen tv samt en egen balkong. Kanon ju! Efter det att vi packat upp våra väskor gick vi ner till huvudrestaurangen, där all-inclusive buffén serverades, för att äta lunch. Åh wow va possitivt överraskade vi blev över maten! Fisk, kött, gott om olika tillbehör, flera olika sorters pasta, pizzor, soppor och en enorm salladsbuffé. Sen avslutades även varje måltid med en stor dessertbuffé med glass, kakor och frukt så inte helt förvånad över att vågen visade plus när vi kom hem! Men allting har varit väldigt gott och vi har verkligen njutit både av maten men även över att ingen av oss har behövt varken laga, duka eller diska. S E M E S T E R !

Efter lunchen var det självklart dags att prova poolen och även om vattnet var lite kyligt var båda barnen intresserade av att bada så resten av dagen hängde vi bara vid poolen samt kollade in området innan vi åt middag för att sen hålla tidig kväll - vi hade ju varit uppe sen innan tre på natten!

Vårt sovrum samt vår dotter som aldrig ville komma in från balkongen!

Första doppet!

Lyckliga barn!

Dagens middag; vegetarisk lasagne med vitlöksbröd och sallad.

Tisdagen inledde jag med att besöka hotellet gym innan jag åt en ordentlig frukost tillsammans med min familj för att sedan gå och leta upp hotellets lekplats. Egentligen inte någon märkvärdig lekplats utan bara två gungor och en lååång rutschkana men barnen var helnöjda över att få leka där en stund innan det var dags att göra sig iordning för en heldag vid poolen. Snabbt hittade barnen kompisar vid barnpoolen så Jessica badade tillsammans med några nyfunna vänner medan Samuel mest bara lekte med deras leksaker. Efter lunchen vilade Samuel middag i vagnen medan jag läste en bok och Jessica och M var i den lilla lekstugan och ritade. Det var ett litet hus precis vid barnpoolen som hade öppet några timmar både på förmiddagen och eftermiddagen. Där kunde man bla. rita, spela spel, kolla på film eller bygga med klossar och hela tiden var där en ledare så om man som föräldrer ville lämna sitt barn en liten stund där var det helt ok. Dock kände vi oss inte så trygga i det och vi var ju dessutom på semester med barnen för att vara med barnen!

Stadig frukost bestående av yoghurt och flingor samt omelett, bacon och stekta champinjoner. Mums!

Uppskattad lekplats!

Dagens lunch; ost- och skinksallad.

Medan Jessica njöt av sin andra portion med fisk och pommes satt Samuel och somnade vid bordet..

Lugnt och skönt vid poolen..

..om man inte står där vattnet plötsligt kommer!

Dagens middag; kycklingfilé med pommes, vitlöksbröd samt tomat- och mozzarellasallad.

I onsdags var det lite för blåsigt för att ligga vid poolen därför bestämde vi oss istället för att efter frukosten gå ner till stranden för att kolla in den omtalade strandpromenaden samt de imponerande stranddynorna. Tillbaka på hotellet blev det lite badande innan jag gick till gymmet för att springa samt styrketräna för att sedan byta av M med barnen så att han istället kunde springa en runda. Skönt att ändå få träna på semestern även om det var galet varmt och därför mycket jobbigare än hemma! När hela familjen sen hade duschat och gjort sig iordning blev det middag innan kvällen fortsatte med att barnen kollade engelskt barnprogram nerbäddade i sängen medan jag och M spelade kort och drack drinkar. Som en semester ska vara helt enkelt!

Självklart passade vi på att bada fötterna i havet!

Roligt att springa på stranden!

Tufft att putta omkring på vagnen på stranden men uppskattat när vi skulle tillbaka till hotellet och ingen utav barnen orkade gå..

Jag och min älskade familj!

Inte särskilt lätt att ta fina bilder när två av tre inte ens vill bara med..

Under torsdagsförmiddagen blev det mest lek på lekplatsen medan eftermiddagen spenderades vid poolen. Där spelade Jessica spel med sina kompisar och Samuel vilade i vagnen efter det att han och jag gått en lång (och varm!) runda för att handla. Skönt att han kunde vila i vagnen trots värmen och alla ljud! Då kunde ju jag och M nämligen passa på att ligga och sola och läsa varsin bok medan Jessica lekte antingen själv eller med kompisar.

Så roligt att gunga och åka rutschkana!

Samuel matar sin pappa med pommes medan jag njuter av cordon bleu och en kall!

Syskonkärlek efter middagen!

Den fina poolen och bildbevis på att mamman också var med på semester!

Hela fredagen spenderades vid poolen där vi badade, solade, läste böcker och bara hade det gött! Precis efter frukost och strax efter lunch var det dock lite molnigt så då blev det mest lek och inte så mycket badande men ganska skönt det också då man som förälder inte måste vara på helspänn. Samuel tog dock ett ofrivilligt dopp utan badkläder då han försökte nå bollen han kastat i poolen. M var snabbast i för att hjälpa honom upp även om han fixade det ganska bra själv. Tack o lov var det ju bara i barnpoolen men både Samuel och vi vart lite skakis efteråt..

När Samuel kastade bollen i poolen var hans syster snäll och tog den till honom..

Dock lärde han sig detta ganska snabbt så efter lite sura miner pekade han bara på bollen och tillkallade sin systers uppmärksamhet så löste sig resten!

Men hon fick ändå badat en hel del!

Den fina barnpoolen där fyra barn kunde åka rutschkana samtidigt!

När lilleman sover kan mamman dricka kaffe och läsa bok i lugn och ro!

Är man i Spanien tycker jag absolut att man ska besöka en marknad då det är lite av deras grej och dessutom är det ganska kul då man faktiskt kan göra lite fynd om man har tur! Därför gick vi på lördagen till den marknad som är mest känd i området och därför också väldigt populär. Mycket folk var där! Mest är där såklart kopior av fina väskor, plånböcker och klockor men även lite mat samt souvenirer så med oss hem fick vi en solfjäder samt lite leksaker till barnen. Tillbaka på hotellet blev det poolen resten av eftermiddagen följt av lite träning för min del, då M sprungit redan innan frukost, innan vi gjorde oss iordning för att gå till restaurangen då det vankades temakväll.

Omtänksam tjej som ser till att lillebror har det bra i vagnen innan avfärd mot marknaden!

Eftersom det var lite drygt 3 km till marknaden fick båda barnen sitta i vagen och så turades jag och M om att köra då det var lite kämpigt i värmen. Mycket backar!

Ibland stannade vi dock till och kollade på alla fina träd!

Populär marknad samt trötta barn med nya leksaker..

Fina rondeller är också något av spanjorernas grej!

Nästan alltid spring i dessa ben!

Mina absoluta favoriter!

Busigaste Samuel!

Tacos under restaurangens temakväll!

Trötta barn i pappas famn och lite utav sötsakerna från kvällens dessertbuffé!

Vår sista heldag inledde vi med en ordentlig frukost följt av lek på lekplatsen innan vi gick till poolen. Där blev det en hel del lekande och badande men vi fick även läst lite böcker, hela familjen, innan det vankades party med lekledarna och hotellets maskot. Dans, sång och glada barn - perfekt! Duschade och uppklädda blev det sen en sista middag på restaurangen följt av en magishow som var förvånansvärt bra. Jessica var verkligen fascinerad över hur han kunde trolla fram duvor ur en sönderriven tidning eller hur hans assistent kunde komma loss från alla kedjor på så kort tid. Roligt!

Dagens frukost och en glad kille!

Köra bil och läsa böcker är bra aktiviteter vid poolen!

Trevliga lekledare!

Tryggt hos pappa!

Mysig jättesköldpadda!

Lek och bus i poolen!

Två barn som älskade att hoppa från kanten!

Trötta barn vilar upp sig med lite tv efter dans och bad innan det är dags att gå och äta!

Som sagt; nästan alltid spring i dessa ben!

Magikern och en hjälpreda från publiken!

På måndagen när det var dags att resa hem hann vi med att både träna, packa, äta frukost samt leka på lekplatsen innan bussen kom och hämtade oss vid tolv. Därefter blev det dock lite stressigt då vi skulle hinna med att äta lunch, handla på taxfreen samt checka in allt bagage innan det var dags att boarda. Men det var lugnt - vi hade ju typ två minuter till godo! Flygningen hem gick också kanonbra då Samuel vilade en stund, Jessica kollade film på iPaden och jag och M spelade spel, men det var en ganska trött familj som landade hemma i Hallavara runt ett på natten då vi fått vänta på tåget på Kastrup i knappt två timmar.

Lugn stund vid frukostbordet!

Sista tiden på hotellet spenderades såklart på lekplatsen!

Ja som ni ser har vi verkligen haft det kanon på vår semester och vi längtar redan till nästa!

Huset fullt av folk

Första april och man kan tro att våra barn har lurat järnet av sina föräldrar idag med tanke på att M ligger och vilar i soffan och jag skulle vilja göra detsamma. Nej istället är vi lite trötta eftersom vi för ett par timmar sedan hade huset fullt med folk eftersom jag hade Me&I-party. Vänner till både mig och barnen gjorde att ljudnivån hos oss var ganska hög men trevligt hade vi det. Både vuxna och barn! Det blev shoppat en hel del kläder och innan dess att dem åkte hem åt vi också brunch då vi hade fixat pannkakor, nybakta frallor samt äggröra och bacon utöver alla goda pålägg och fruktfat. Nu laddar vi i alla fall om batterierna eftersom vi om en timme får nya gäster då det vankas parmiddag med goda vänner!

Det enda som fastnade på bild var ett utav fruktfaten!