Höganäs - Helsingborg

En dag från vår semester uppdaterade jag under själva semestern men mer än så blev det inte då jag hade fullt upp med att leva båtlivet och njuta av tiden med min familj. Nu är vi dock hemkomna så nu tänkte jag fortsätta uppdatera..

När vi vaknade upp i Höganäs under lördagsmorgonen gick jag och köpte frallor så att vi kunde äta frukost innan vi sen promenerade bort till City Gross för att handla. Samuel åkte i vagnen men eftersom vi hade med Jessicas cykel cyklade hon bort. När man bor som vi gör är det inte helt lätt att träna på det här med att cykla men det gick verkligen över förväntan och på vägen tillbaka till båten kände hon sig så trygg på sadeln att hon cyklade långt framför oss. Roligt!

När vi sen ätit lite lätt lunch i båten gjorde vi oss iordning för att bege oss ut på havet men dessvärre hade vi lite motorproblem så en bit utanför hamn la motorn av och M fick istället med hjälp av jollen bogsera oss tillbaka till hamn. Rätt obehagligt med tanke på att det var ganska grov sjö men tack o lov gick det bra! När vi sen fixat problemet samt gjort lite kaffe begav vi oss ut på havet igen, då med sikte på Helsingborg.

Med endast 30 minuter kvar till Helsingborgs hamninlopp kom dock regnet så M som satt och seglade blev ganska blöt medan vi andra klarade oss då vi höll oss undan. Tyvärr fortsatte det sen även regna när vi kommit in i hamn och förtöjt så snabbt upp med sittbrunnskapellet innan vi sen kunde göra middag och hålla kväll.

Familj på promenad trots att regnet hängde i luften!

Barnen spelade på iPaden medan föräldrarna läste sjökort!

Samuel med sin Bamse kollar på Oslofärjan vi mötte i Sundet och en busig tjej väntar på att middagen ska svalna!

Båstad - Torekov - Höganäs

Eftersom vi i våras sjösatte båten för första gången sen Samuel kom sommaren -15 har vi inte tidigare varit iväg hela familjen på någon segelsemester. Därför var det nu hög tid! Så i torsdags lastade vi båten full av mat, kläder och allt annat man behöver under en segelsemester innan vi sen sen spenderade natten i Båstad hamn så att vi under fredagsförmiddagen kunde sticka efter ett gymbesök, frukost och lite annat fix.

Första stoppet blev ett lunchstopp i Torekov där vi även mötte upp två kompisar som hade en försenad födelsedagspresent till Samuel. Så snällt! Efter en timme, när vi ätit samt diskat undan, lämnade vi Torekov och tog då istället sikte på Höganäs där vi planerat att spendera kvällen. Tyvärr var det inte alls så bra väder som innan lunchstoppet så barnen höll sig mest där nere där dem lekte med sina leksaker eller läste sina böcker. Funkade finfint!

Samuel fick för sig att det var tryggast att sitta i vagnens sittdel - knasunge!

En tjej som verkligen gillar det här med segling!

Först mamma och dotter (i klassiska på-havet-frisyrer!) vid rodret innan pappan tog över!

När vi väl var framme i Höganäs vid halv sju var vi alla så trötta så vi beställde asiatiskt som jag och Jessica sen gick och hämtade. Efter maten var vi dock laddade med ny energi så då promenerade vi bort till hamnens väldigt fina lek- och badplats där barnen gjorde av med all överskottsenergi genom att leka, klättra och springa runt. Blev en riktig toppenkväll!

Bråttom till lekplatsen!

En klätterapa vid en fin solnedgång!

Roligt med en annorlunda lekplats!

Att åka rutschkana och busa är roligt!

Ska pappa klättra är det klart att Jessica ska göra detsamma!

Syskonen sitter och tittar ut över havet!

Modig tjej badar fötterna med sin pappa!

Som jag älskar er min fina familj!

Början på semestern

Jag jobbade som sagt min sista dag innan semestern i fredags och sen dess har det verkligen varit full rulle! Redan strax efter åtta på fredagsmorgonen gick jag av mitt arbetspass så då körde jag till gymmet för att, precis som vanligt, springa och styrketräna innan jag sen slängde mig en snabbis i duschen. Normalt sett duschar jag helst hemma men eftersom jag efter träningen skulle köra och storhandla fick det helt enkelt bli så. Åh snacka om storhandling! Jag har nog aldrig handlat så mycket mat i hela mitt liv då inköpslistan täckte nästan två hela A4-sidor. Helt galet men det kan bli så när man ska handla både inför kalas men även till kyl, frys och skafferi som alla eka tomma där hemma! Vad det gällde maten till kalaset var det sen vad jag och M fixade med resten av dagen och kvällen - när vi inte städade eller slog in paket vill säga!

Trots mycket att göra fixade vi extra god middag för att fira in semestern!

För på lördagsmorgonen hade vi helt plötsligt en tvååring här hemma! Vår lille Samuel, som typ nyss låg i min mage, fyllde redan två år vilket känns helt overkligt! Självklart blev det sång, frukost och paket på sängen av oss andra i familjen innan vi sen allihop åt en härlig helgfrukost. Därefter fixade vi det sista inför kalaset, gjorde oss iordning och körde till Båstad. Där väntade nämligen en Bamseshow som födelsedagsfirande och Samuel var minst sagt nöjd då världens starkaste björn är en stor idol. Roligt!

Morgontrött födelsedagsgris som inte ens orkade öppna sina paket!

Istället lutade han sig tillbaka tills syrran öppnat och han istället kunde börja leka!

Efter lite frukost var hans härliga morgonhumör dock tillbaka!

Dans i regnet innan Bamseshowen!

Favoriter för våra favoriter!

Bamsekramar!

Tillbaka hemma var vi sen en timme innan gästerna kom så då var det bara till att byta om och göra sig iordning för att sen spendera resten av kvällen tillsammans med nära och kära för att äta gott, umgås och fira vår allas favorit-Samuel. Som för övrigt var otroligt nöjd över alla sina fina presenter! Lyckad kväll som slutade vid strax innan tre på natten då vi spelat sällskapsspel färdigt tillsammans med de gäster som cyklade hem eller stannade över.

Fördrink och paketöppning för vår älskling!

Planen var först catering men tänkte om och det blev mycket bättre!

Marängtårta med gott om bär!

På söndagsmorgonen hade vi ju lite gäster kvar så efter det att vi bjudit dem på vår klassiska övernattningsfrukost med allt från frallor och smoothie till äggröra och bacon körde dem hem medan vi körde till Helsingborg för att kolla på en ny soffa. Lite drygt 20 000 kronor fattigare men en soffa, två fotöljer, två sängar och lite annat smått och gott rikare återvände vi till Bjäre mycket nöjda och firade därför med svenska signalkräftor och andra godsaker när barnen var lagda. Supermysigt!

Så mycket gott!

Åh igår hade jag alltså haft min första semesterdag och den spenderade jag tillsammans med barnen hela dagen då M önskade få jobba på huset. Därför var vi på gymmet, hos M&M och på BVC för Jessicas fyraårskontroll innan vi sen körde till Maxi och handlade för att sen åka till båten för att röja, städa och fylla upp skafferi inför framtida segelsemester. Effektiv men mysig dag!

Smygstart av semestern

Just nu är det mycket jobb som gäller för min del men imorgon jobbar jag min sista dag innan jag går på tre veckors semester vilket ska bli så himla skönt! Igår smygstartade vi dock semestern lite genom att åka till Helsingör då jag hade en ledig dag från jobb. Åka tåg följt av båt för att sedan shoppa, äta gott och bara strosa runt på de mysiga smågatorna faller både oss och barnen i smaken så det var en lyckad dag som gav mersmak!

Först åka tåg och sen åka båt

Från en fin stad till en annan!

Skåla med pappa och äta god mat!

Två av mina favoriter!

När det kom lite regn tog vi skydd i gallerian där dem byggt en lekplats för små pirater!

En dansk klassiker är ju glass i hemmagjorda strutar med grädde, sylt och gräddbulle!

Glass i solen innan hemfärd. Underbart!