Sista lediga veckan

Så var det måndag och vardag igen eftersom semestern/sommarlovet tog slut igår. Men det ligger absolut ingen ångest i detta då vi alla fyra är taggade inför hösten! M, som började på nytt jobb idag (betydligt närmare hemmet), taggar husbygge och ska nu under hösten ta ett ordentligt ryck och förhoppningsvis hinna en bra bit. Barnen är taggade på förskola, speciellt Jessica som nu börjat på den sista avdelningen innan skolstart och därför känner sig som en stor tjej. Åh jag är mer taggad än någonsin på att träna och äta rätt och känner en tomhet de dagar jag inte är på gymmet. Laddad till tusen är jag!

Men som sagt var det först igår ledigheten tog slut så förra veckan var vi fortfarande lediga allihop. Då var vi dock mest hemma eftersom vi hade varit borta på segelsemester i över 10 dagar! De första dagarna var det såklart full fokus på att tvätta eftersom tvättkorgarna var överfulla efter seglingen men sen har vi även hunnit med att besöka IKEA, möblerat om hemma (bilder kommer senare), haft M&M på middag, spenderat en eftermiddag i Halmstad samt varit på kräftskiva hos barnens kusiner och deras föräldrar. Så även om det var en "ledig" vecka var det fullt upp från måndag till söndag så det ska nästan bli lite skönt att återvända till jobbet imorgon.

Lek, bus och en massa god mat under lördagens kräftskiva!

Torekov - Båstad

I Torekov sov vi betydligt bättre än i Mölle så när hela familjen vaknat utvilade strax innan åtta gick M tillsammans med två pyjamasklädda barn upp till kiosken för att handla frallor. Efter frukosten fick vi dock lite bråttom då vi på väderkartorna såg att regnet var på väg in och beräknades vara över Båstad vid lunch. Därför skyndade vi oss att göra både oss och båten färdiga för avfärd så att vi kunde ge oss av. Åh hur långt kom vi då? 45 minuter från att vi lämnat Torekov öppnade sig himlen och både jag och M blev blöta in på underkläderna medan barnen satt varma och torra nere i båten. Ännu en gång öppnade sig himlen innan vi var framme i Båstad där solen såklart sken. Skrattretande! Av med alla våta kläder och på med nya innan det blev soppa till lunch (så välbehövligt!) så att vi kunde få upp värmen igen. Eftermiddagen/kvällen spenderade vi sedan tillsammans med M&M som ville höra allt om vår segelsemester och därför även bjöd ut oss på middag. Lyxigt! Tillbaka i båten var det sen läggdags för barnen medan jag och M löste korsord, tittade på båtar och bara njöt av allt vi upplevt under vår första riktiga segelsemester som en familj.

Pyjamasbarn!

Kvällens middag samt bevisen på var vi har varit!

Lite lek och bus innan läggdags!

Ja som ni ser har vi haft tio helt fantastiska dagar på havet och även om det ibland har varit lite tålamodsprövande att ha två små barn på så liten yta (båten är ju faktiskt bara 28 fot) har det verkligen gått över förväntan. Jessica har varit så himla duktig och velat hjälpa till hela tiden medan Samuel mest har sovit under seglatserna och tyckt att det sämsta med segelsemester är att man måste ha flytväst. Nej som sagt har vi haft det kanon och vi längtar redan till nästa sommar så att vi kan göra om det! ♥

Mölle - Torekov

Efter en galet blåsig natt i Mölle vaknade vi alla tidigt (gick inte att sova längre) och hade därför hunnit med att både äta frukost samt fiska krabbor när klockan slog nio. Därför lämnade vi också Mölle ganska tidigt men någon trevlig seglats blev det inte då vi den första halvtimmen hade två meter höga vågor in från sidan. Det rullade något fruktansvärt och detta trots att vi hade uppe segel för att stabilisera det hela! Som tur var blev det bättre efter att vi ändrat kurs och då istället fick de höga vågorna i aktern. Dessvärre var jag vid detta laget ganska illamående så ännu en dag vilade jag tillsammans med barnen så att M fick segla själv. Stackars honom som fick kämpa hela vägen själv och därför hade ordentlig träningsvärk dagen efter..

Eftermiddagen spenderade vi i alla fall i Torekov med krabbfiske och lååånga härliga duschar (så lyxigt egentligen att hemma kunna gå på toa och duscha när man vill..) innan vi promenerade och cyklade upp till ICA för att handla till kvällens mys; tacos följt av lördagsgodis till Lotta på Liseberg. När barnen sen var lagda fortsatte vi med våra korsordstidningar samtidigt som vi lyssnade på musiken som spelades från en av hamnens krogar. Mysigt!

Släpper tillbaka krabborna och tittar nyfiket på när dem springer in under sina stenar!

Samuel ville gärna kolla närmre på krabborna!

Fin sjöstjärna fångad av lycklig tjej!

Klättra och balansera, gärna högt upp också så mamma blir nervös!

Tacos är aldrig fel!

Efter regn kommer solsken och efter middag kommer godis, i alla fall på lördagar!

Helsingør - Hornbæk - Mölle

På fredagen bestämde vi oss för att gå till Hornbæk för ett lunchstopp innan vi sen skulle segla vidare mot Sverige. Men återigen med facit i hand skulle vi stannat där över natten då hela familjen verkligen gillade Hornbæk. Precis när vi kommit och lagt till båten gick M på toa medan barnen ville springa på stranden då vi la till 10 meter från den otroligt fina stranden. Åh som dem älskade det! Dem sprang fram och tillbaka och slängde sig i sanddynorna (tyvärr låg kameran då kvar i båten..) och klättrade över de lite högre sandkullarna. Helt underbart!

När vi väl fick dem med oss från stranden, vilket inte var det lättaste, gick vi bort till det populära Fiskehuset där dem har den absolut godaste krabbsalladen. Fish & chips till barnen medan jag och M åt varsin smörgås med krabbsallad och drack pilsner. Smarrigt värre! Därefter gick vi upp i byn för att äta glass till efterrätt då Hornbæk inte bara har världens bästa krabbsallad utan även en av världens godaste glass i hemmagjorda strutar. Klart man inte kan segla vidare utan att göra ett besök där!

På vägen tillbaka till båten tog M barnen och gick i förväg till lekplatsen (också typ världens bästa!) medan jag gick tillbaka till Fiskehuset för att handla lite godsaker till kvällen. När jag sen också kom till lekplatsen lekte vi hela familjen innan vi gick till stranden för att bada fötterna och plocka snäckor innan vi sen seglade vidare mot Mölle. Det var dock inte en så rolig seglats då jag mådde dåligt och barnen var trötta och gnälliga så vi tre sov nästan hela vägen medan M seglade. Tur vi har honom!

När vi kom fram till Mölle blev vi tyvärr ganska besvikna då där var ont om platser och ingen restaurang öppen trots att det var fredagskväll. Därför fick barnen äta lite smörgåsar till middag innan dem hade fredagsmys till en film så att vi sen kunde äta de godsakerna vi handlat i Helsingør och Hornbæk.

I väntan på maten kan man antingen sitta still i stolarna och mysa eller så kan man kastas upp i luften av sin pappa. Tokstollar!

Alltså bland det godaste som finns!

God glass från ett sött litet glasställe!

När hela familjen vill leka är det en bra lekplats!

Bada fötterna och plocka snäckor det är livet!

Gott att vila!

Fördrink medan vi fixar med maten!

Snacka om fredagsmys!

Rungsted - Helsingør

Efter en mysig frukost i härligt väder seglade vi vidare mot Helsingør där första tanken bara var ett lunchstopp. Sen skulle vi egentligen seglat över till Helsingborg för att spendera natten men eftersom vi under helgen varit inblåsta i Helsingborg tyckte vi det var bättre att bli på danska sidan. Därför kunde vi ju ta varsin öl till lunchen som vi avnjöt på torget vi promenerat till efter det att vi lagt till och gjort iordning båten. Efter lunchen promenerade vi vidare för att shoppa samt handla lite vin och ost innan vi töntade oss tillsammans med de andra turisterna. På kvällen försökte vi grilla men det här med kolgrill är ju inte vår grej (det tar ju en sån tid!) så det slutade med att jag stekte köttet eftersom vi alla var vrålhungriga! När barnen sen var lagda satt jag och M och löste korsord och drack vin - är det semester så är det!

Mysig frukost med en massa gott!

Fina Kronborg!

Sitter i solen och lyssnar på musik medan vi väntar på lunchen!

Två röda och en grön till mamma och pappa!

Danskarnas konstiga konst!

Familjen tillsammans med den lille havfruens lillebror!

Skovshoved - Rungsted

Längst med danska kusten gick vi sen under onsdagen när vi tog oss norrut upp till Rungsted. En väldigt mysig hamn men som ingen av oss varit i tidigare därför valde vi såklart fel håll när vi kom in genom hamninloppet. Vi la oss nämligen på en av de bryggorna för lite mindre båtar och tyckte till vår förvåning att det var ganska lite folk i rörelse med tanke på hur fint väder det var. Åh mycket riktigt, när vi promenerade till andra sidan hamnen för att betala hamnavgift samt köpa lunch insåg vi att det var på andra sidan folk höll till eftersom där fanns en hel drös med restauranger och butiker. Därför, när vi hade ätit lunch, flyttade vi båten till den lite livligare delen av hamnen innan vi sen promenerade/cyklade för att handla. När vi sen kom tillbaka till båten fikade vi samt spelade spel innan vi tog en tur med jollen. Kvällen var sen helt ljuvlig så efter en fördrink i båten gick vi upp på piren för att äta middag på en av de alla uteserveringarna. Supermysigt!

Våra klätterapor som såklart klättrar lite med pappa betalar hamnavgift.

FIka och memory!

Han! Han som alltid ställer upp och gör det bästa för sin familj!

Ut på tur med jollen!

Vin och vindruvor i solen!

Spanar efter krabbor innan middagen!

Jag och min älskade familj!

Pizza till barnen och en bit kött till föräldrarna!

Godingar!

Glass på bryggan till efterrätt!

Ven - Skovshoved

En solig morgon på Ven gjorde att jag vaknade ganska tidigt och därför bestämde mig för att gå en promenad på ön innan vi begav oss vidare. Eftersom hamnkaptenen i Norreborgs hamn inte var den trevligaste blev jag ganska förvånad över att varenda person jag mötte under min milslånga promenad hälsade och sa godmorgon. Majoriteten av folket på ön är alltså väldigt trevligt folk!

När vi sen gjort oss iordning och lämnat hamn rundade vi Vens östra udde innan vi tog sikte på vårt första danska stopp, nämligen Skovshoved. Egentligen inte en särskilt mysig hamn då det är en väldigt stor hamn med massor av båtar men anledning till att vi seglade dit var för att man därifrån kan ta bussen till Klampenborg och Bakken. Så när vi lagt till ordentligt (då det hade börjat blåsa ganska mycket igen) samt ätit lite rester till lunch packade vi ihop oss och gick till bussen.

Hela eftermiddag och kvällen spenderade vi sedan på Bakken där M och barnen åkte karuseller medan jag tittade på och göttade mig i solen. Precis det jag kände för! Efter middag på en av deras uteserveringar åkte barnen lite mer karuseller med sin pappa innan vi gick till bussen för att åka tillbaka till båten. En hellyckad dag men man kan minst sagt säga att vi var trötta när vi kom tillbaka till båten strax innan tio och därför däckade allihop!

Två seglar på väg till Danmark!

Att köra/åka bilar på Bakken är roligt!

När Samuel inte åkte karusell åkte han istället vagn eller sprang själv!

Älsklingar!

Kollar status innan avfärd!

"Kolla mamma, jag håller inte i mig!"

Snurra i en kaffekopp med pappa!

Pølse, pommes och pizza - perfekt!

Åh glass till efterrätt, ännu bättre!

När Samuel träffar en söt tjej räcker han ut tungan för att charma henne..

Åka svan med sin pappa!

Köra, köra, köra!

Helsingborg - Ven

På måndagen var det betydligt bättre väder och trots att det under söndagen blåst väldigt mycket var det ganska lugn sjö och inte alls någon så kallad gammal sjö som annars kan dröja sig kvar efter blåsigt väder. Skönt! Därför blev det en väldigt fin och solig seglat under måndagen då vi lämnade Helsingborg vid halv tolv efter det att både jag och M sprungit varsin runda (i omgångar för barnens skull såklart) samt ätit frukost.

Turen gick vidare söderut och denna gång med sikte på Ven, närmre bestämt Norreborg, som ligger på Vens norra sida. Såhär med facit i hand skulle vi egentligen gått till en av de andra två av Vens hamnar då där var lite mer aktivitet men barnen verkade ändå nöjda med att fiska krabbor, mata ankor och titta på folk. För även om det inte hände så mycket i hamnen var där ju ändå folk i rörelse samt en grillplats så att vi sen på kvällen kunde grilla kamben och glödbröd, vilket för mig är en tradition att göra när man är på Ven. Mysigt!

Taggad tjej som gillar det här med segling!

Happy!

Väntar med spänning!

Kollar in dagens fångst!

Busiga barn som har båten för sig själva medan pappa grillar och mamma dukar!

Mysigt att äta på piren!

Åh god mat!

Helsingborg

Under söndagen var vi inblåsta i Helsingborg då det i byarna blåste kuling så när vi bestämt oss för att stanna spenderade vi istället dagen med att bla promenera bort till den jättefina lekplatsen dem har bara en bit bort från hamnen. Barnen var supernöjda över att få leka och busa med andra barn medan jag och M satt och drack varsin kaffe från Espresso House samtidigt som vi kollade på Helsingborgs Triathlon. Lagom jobbig söndagsaktivitet innan vi tog oss tillbaka till båten för att grädda pannkakor och sen bara mysa i båten resten av eftermiddagen. På kvällen gjorde vi dock ett tappert försök till att sitta uppe på hamnens grillplas för att kolla på båtar och äta middag men så fort sista tuggan var svald sprang vi tillbaka ner i båten då det blåste alldeles för mycket..

Mysig söndagsfrukost!

Rolig piratlekplats!

Blåsigt värre!

Pannkakslunch!

Mina finingar!

Grillade hamburgare till middag!

Höganäs - Helsingborg

En dag från vår semester uppdaterade jag under själva semestern men mer än så blev det inte då jag hade fullt upp med att leva båtlivet och njuta av tiden med min familj. Nu är vi dock hemkomna så nu tänkte jag fortsätta uppdatera..

När vi vaknade upp i Höganäs under lördagsmorgonen gick jag och köpte frallor så att vi kunde äta frukost innan vi sen promenerade bort till City Gross för att handla. Samuel åkte i vagnen men eftersom vi hade med Jessicas cykel cyklade hon bort. När man bor som vi gör är det inte helt lätt att träna på det här med att cykla men det gick verkligen över förväntan och på vägen tillbaka till båten kände hon sig så trygg på sadeln att hon cyklade långt framför oss. Roligt!

När vi sen ätit lite lätt lunch i båten gjorde vi oss iordning för att bege oss ut på havet men dessvärre hade vi lite motorproblem så en bit utanför hamn la motorn av och M fick istället med hjälp av jollen bogsera oss tillbaka till hamn. Rätt obehagligt med tanke på att det var ganska grov sjö men tack o lov gick det bra! När vi sen fixat problemet samt gjort lite kaffe begav vi oss ut på havet igen, då med sikte på Helsingborg.

Med endast 30 minuter kvar till Helsingborgs hamninlopp kom dock regnet så M som satt och seglade blev ganska blöt medan vi andra klarade oss då vi höll oss undan. Tyvärr fortsatte det sen även regna när vi kommit in i hamn och förtöjt så snabbt upp med sittbrunnskapellet innan vi sen kunde göra middag och hålla kväll.

Familj på promenad trots att regnet hängde i luften!

Barnen spelade på iPaden medan föräldrarna läste sjökort!

Samuel med sin Bamse kollar på Oslofärjan vi mötte i Sundet och en busig tjej väntar på att middagen ska svalna!

Båstad - Torekov - Höganäs

Eftersom vi i våras sjösatte båten för första gången sen Samuel kom sommaren -15 har vi inte tidigare varit iväg hela familjen på någon segelsemester. Därför var det nu hög tid! Så i torsdags lastade vi båten full av mat, kläder och allt annat man behöver under en segelsemester innan vi sen sen spenderade natten i Båstad hamn så att vi under fredagsförmiddagen kunde sticka efter ett gymbesök, frukost och lite annat fix.

Första stoppet blev ett lunchstopp i Torekov där vi även mötte upp två kompisar som hade en försenad födelsedagspresent till Samuel. Så snällt! Efter en timme, när vi ätit samt diskat undan, lämnade vi Torekov och tog då istället sikte på Höganäs där vi planerat att spendera kvällen. Tyvärr var det inte alls så bra väder som innan lunchstoppet så barnen höll sig mest där nere där dem lekte med sina leksaker eller läste sina böcker. Funkade finfint!

Samuel fick för sig att det var tryggast att sitta i vagnens sittdel - knasunge!

En tjej som verkligen gillar det här med segling!

Först mamma och dotter (i klassiska på-havet-frisyrer!) vid rodret innan pappan tog över!

När vi väl var framme i Höganäs vid halv sju var vi alla så trötta så vi beställde asiatiskt som jag och Jessica sen gick och hämtade. Efter maten var vi dock laddade med ny energi så då promenerade vi bort till hamnens väldigt fina lek- och badplats där barnen gjorde av med all överskottsenergi genom att leka, klättra och springa runt. Blev en riktig toppenkväll!

Bråttom till lekplatsen!

En klätterapa vid en fin solnedgång!

Roligt med en annorlunda lekplats!

Att åka rutschkana och busa är roligt!

Ska pappa klättra är det klart att Jessica ska göra detsamma!

Syskonen sitter och tittar ut över havet!

Modig tjej badar fötterna med sin pappa!

Som jag älskar er min fina familj!

Början på semestern

Jag jobbade som sagt min sista dag innan semestern i fredags och sen dess har det verkligen varit full rulle! Redan strax efter åtta på fredagsmorgonen gick jag av mitt arbetspass så då körde jag till gymmet för att, precis som vanligt, springa och styrketräna innan jag sen slängde mig en snabbis i duschen. Normalt sett duschar jag helst hemma men eftersom jag efter träningen skulle köra och storhandla fick det helt enkelt bli så. Åh snacka om storhandling! Jag har nog aldrig handlat så mycket mat i hela mitt liv då inköpslistan täckte nästan två hela A4-sidor. Helt galet men det kan bli så när man ska handla både inför kalas men även till kyl, frys och skafferi som alla eka tomma där hemma! Vad det gällde maten till kalaset var det sen vad jag och M fixade med resten av dagen och kvällen - när vi inte städade eller slog in paket vill säga!

Trots mycket att göra fixade vi extra god middag för att fira in semestern!

För på lördagsmorgonen hade vi helt plötsligt en tvååring här hemma! Vår lille Samuel, som typ nyss låg i min mage, fyllde redan två år vilket känns helt overkligt! Självklart blev det sång, frukost och paket på sängen av oss andra i familjen innan vi sen allihop åt en härlig helgfrukost. Därefter fixade vi det sista inför kalaset, gjorde oss iordning och körde till Båstad. Där väntade nämligen en Bamseshow som födelsedagsfirande och Samuel var minst sagt nöjd då världens starkaste björn är en stor idol. Roligt!

Morgontrött födelsedagsgris som inte ens orkade öppna sina paket!

Istället lutade han sig tillbaka tills syrran öppnat och han istället kunde börja leka!

Efter lite frukost var hans härliga morgonhumör dock tillbaka!

Dans i regnet innan Bamseshowen!

Favoriter för våra favoriter!

Bamsekramar!

Tillbaka hemma var vi sen en timme innan gästerna kom så då var det bara till att byta om och göra sig iordning för att sen spendera resten av kvällen tillsammans med nära och kära för att äta gott, umgås och fira vår allas favorit-Samuel. Som för övrigt var otroligt nöjd över alla sina fina presenter! Lyckad kväll som slutade vid strax innan tre på natten då vi spelat sällskapsspel färdigt tillsammans med de gäster som cyklade hem eller stannade över.

Fördrink och paketöppning för vår älskling!

Planen var först catering men tänkte om och det blev mycket bättre!

Marängtårta med gott om bär!

På söndagsmorgonen hade vi ju lite gäster kvar så efter det att vi bjudit dem på vår klassiska övernattningsfrukost med allt från frallor och smoothie till äggröra och bacon körde dem hem medan vi körde till Helsingborg för att kolla på en ny soffa. Lite drygt 20 000 kronor fattigare men en soffa, två fotöljer, två sängar och lite annat smått och gott rikare återvände vi till Bjäre mycket nöjda och firade därför med svenska signalkräftor och andra godsaker när barnen var lagda. Supermysigt!

Så mycket gott!

Åh igår hade jag alltså haft min första semesterdag och den spenderade jag tillsammans med barnen hela dagen då M önskade få jobba på huset. Därför var vi på gymmet, hos M&M och på BVC för Jessicas fyraårskontroll innan vi sen körde till Maxi och handlade för att sen åka till båten för att röja, städa och fylla upp skafferi inför framtida segelsemester. Effektiv men mysig dag!

Smygstart av semestern

Just nu är det mycket jobb som gäller för min del men imorgon jobbar jag min sista dag innan jag går på tre veckors semester vilket ska bli så himla skönt! Igår smygstartade vi dock semestern lite genom att åka till Helsingör då jag hade en ledig dag från jobb. Åka tåg följt av båt för att sedan shoppa, äta gott och bara strosa runt på de mysiga smågatorna faller både oss och barnen i smaken så det var en lyckad dag som gav mersmak!

Först åka tåg och sen åka båt

Från en fin stad till en annan!

Skåla med pappa och äta god mat!

Två av mina favoriter!

När det kom lite regn tog vi skydd i gallerian där dem byggt en lekplats för små pirater!

En dansk klassiker är ju glass i hemmagjorda strutar med grädde, sylt och gräddbulle!

Glass i solen innan hemfärd. Underbart!