Familjedagar

Trots att jag de senaste två dagarna jobbat 15 timmar har jag haft några riktigt bra dagar med min familj! Det började redan igår eftermiddag när jag kom hem från jobbet då jag tog en dusch för att sedan packa våra väskor så att vi kunde köra till Båstad och vår båt. När vi parkerat bilen och lämnat av väskorna i båten gick vi sen ner till stranden för att bara kolla på folk och njuta av det fina vädret. När vi sen spelat fotboll, plockat snäckor och gått en promenad gick vi tillbaka till båten för att laga middag. Att sitta i sittbrunnen i strålande solsken och äta middag tillsammans med sin familj då är det banne mig sommar på riktigt! Efter middagen kollade barnen lite på tv medan jag och M diskade undan så att vi sen efter nattning av barnen bara kunde ta det lugnt och mysa. Perfekt!

Vår lille fotbollsspelare!

Nyfikna barn!

Fina killar och god middag!

Korsordstidningar och en massa godsaker till oss vuxna!

Trots att jag sen inte somnat förrän efter elva var jag inte särskilt trött när väckarklockan ringde halv fyra imorse så förmodligen tankade solen mig full av energi när vi var på stranden. Frusen var jag däremot när jag körde till jobbet eftersom temperaturen inte ens var uppe på tio grader.. Katastrof för att vara juli månad! Tack o lov gick temperaturen dock upp till 28 grader lagom till klockan tolv då jag gick av mitt arbetspass och därför körde till Äventyrslandet tillsammans med min familj (som åkte med mitt tåg upp till Halmstad).

Hela eftermiddagen spenderade vi sedan på Äventyrsbadet där vi badade och åkte karuseller men även lekte pirater, hoppade i hoppborgar och åt glass. En toppeneftermiddag som avslutades med att vi körde och hämtade pizza som vi sen åt i båten eftersom vi ändå skulle dit och hämta våra övernattningssaker. Som sagt två riktigt bra dagar med min familj trots att jag jobbat!

Roligt att åka karuseller!

Åh roligt att bada även om Samuel tyckte att det var lite kallt i vattnet..

Fina djur i parken!

Ytterligare ett sätt att göra av med energi!

Skånes djurpark 2017

Efter att ha varit ledig de senaste veckorna var det idag dags att gå tillbaka till jobbet och att då kickstarta med ett elvatimmarspass var lite väl tufft så nu sitter jag med världens huvudvärk och längtar till sängen då jag är helt slut.. Eventuellt beror det kanske också lite på att jag igår, under min sista lediga dag, åkte tvärs igenom halva Skåne med min familj för att hälsa på djuren, klättra i träden och busa massor på Skånes djurpark!

Igår förmiddags packade vi alltså in oss i bilen för att köra till Höör så att vi för tredje året i rad kunde gå på Skånes djurpark då alla i familjen verkligen uppskattar den härliga miljön, de fina djuren och dem roliga lekplatserna. Ett riktigt toppenställe! I år hade de även kommit med nyheten att man kunde gå en 350 meter lång äventyrsstig - uppe bland träden! Höjdrädd som jag är tyckte jag inte det var jättefräckt att gå på hängbroar på mellan sex och nio meters höjd men då resten av familjen tyckte det var helfestligt var det bara att gilla läget och hänga på. Dock skakade benen mindre och mindre dessto längre av stigen vi gick så när vi väl var tillbaka på marken kändes det faktiskt som att det fanns en liten möjlighet att jag eventuellt kan tänka mig att göra om det. Helgalet!

Köra traktor och pilla med kikaren!

Åka rutschkana är roligt!

Hälsar på djuren!

Far och son i lika fina tröjor!

Lodjuren är så fina!

För att inte tala om dovhjortarna och björnarna - superfina!

Tittar på djuren genom ett fönster!

Övar balansen!

Starke Samuel!

Korpen Kurre blir matad med blåbär!

Gungar i väntan på att få rida på riktigt!

Stor tjej på en stor häst!

Det kanske inte ser så ut men Samuel gillade verkligen att rida eftersom han blev alldeles hysterisk när ridturen var slut!

Testar att hoppa lika långt som djuren!

Så modiga!

Sista och första lediga dagen

Det är idag min 25:e och sista lediga dag för denna gång men det gör faktiskt inte så mycket för om tre veckor går jag på ytterligare tre veckor semester. Längtar redan dit! Däremot har ju M gått på sex veckor semester nu därför firade vi lite i helgen genom att leka i Hembygdsparken, bada i poolen samt ha huset fullt av vänner på grillmiddag. En superbra helg helt enkelt!

Älsklingar!

Gung-gung!

Det går runt runt när pappa puttar på!

Kul att gunga tillsammans!

Äntligen väder till att bada i poolen!

Äckliga småkryp

Ibland blir det inte som man planerat och idag blev det en sån dag! Först och främst var planen att bara vara hemma och leka i trädgården hela dagen men när jag hittade en fästing i nacken på Jessica förändrades allt. Jag testade såklart att få bort den själv men då det inte gick tänkte jag om och beslutade istället att vi skulle köra till Båstad där mormor kunde ta bort fästingen (eftersom jag fått för mig att hon hade ett speciellt verktyg för detta) så att jag och barnen sen kunde gå en promenad och handla lunch med oss hem.

Men när inte heller mormor fick bort fästingen satte jag istället båda barnen i vagnen och promenerade bort till vårdcentralen. Där kan man dock säga att mina planer för dagen minst sagt gick åt skogen eftersom det blev en enda lång väntan! När vi väl fick komma in dock gick allting väldigt fort, fästingen plockades bort utan problem och Jessica sa inte ett knyst varken vid plockandet eller när det skulle tvättas rent. Skönt!

När vi sen efter det gått en milslång promenad samt handlat med oss lunch var klockan vid det laget alldeles för mycket för att köra hem och äta så det fick helt enkelt bli en kombinerad lunch och fika hos M&M innan dess att vi körde hemåt. Åh vad det gäller Jessicas fästing är det nu bara att hålla tummarna i ca 14 dagar då det tydligen tar så lång tid innan man vet om hon fått borelia eller inte..

Vår fina tjej på helgens födelsedagskalas!

Släktkalas för Jessica

Förra veckan fyllde Jessica som sagt år så i lördags hade vi bjudit hem släkten för att fira vår fyraåring. Hela dagen var det lite sådär halvmulet väder då regnet hängde i luften men en timme innan gästerna skulle komma sprack det upp och det blev en riktigt rolig kväll så när gästerna kom vid fem körde vi välkomstdrink i trädgården innan Jessica sen öppnade paketen på trädäcket. Härligt när man har vädergudarna med sig!

Till middag bjöd vi sen på tacos eftersom det är Jessicas absoluta favoriträtt och även om jag var lite rädd att våra äldre gäster inte skulle vara så förtjusta i rätten åt alla med god aptit och många tackade Jessica över hennes val av mat. Vi svenskar älskar tacos helt enkelt! Till efterrätt blev det sen något så klassiskt som jordgubbstårta eftersom även det är en favorit hos vår tjej.

Vid tiotiden hade de flesta åkt hem och eftersom den svenska sommaren inte bjuder på någon härlig sommarvärme var det vid det laget för kallt att sitta ute så då dukade vi av och gick istället in för att dricka drinkar, äta snacks och sitta och prata. Det var inte förrän vid fyra alla gäster åkt hem, vi fått plockat undan och huvudet äntligen landade på kudden efter en mycket lyckad kväll som både Jessica och vi var väldigt nöjda med!

Blev en blåvit dukning i år!

Fixat och klart inför att gästerna ska komma!

Alla fick kramar av värdinnan men moster och faster är två favoriter!

Hög koncentration vid paketöppningen!

Tacos - så enkelt men så gott!

Klassiska jordgubbstårtor och kanelbullar!

Efter sång blåste Jessica ut ljusen med lite hjälp av sin pappa!

Räkfrossa

I helgen som gått var det full rulle från fredagsmorgon till söndagskväll så när jag vaknade igår hade min förkylning eskalerat så mycket att jag vaknade utan röst. Klockrent att då vara själv med två barn när rösten knappt håller och näsan bara rinner! Därför höll jag mig väldigt passiv och lät barnen kolla på film och spela på iPaden för att spara på energin fram till kvällen. För då hade vi nämligen bestämt med Nathalie och Wille att gå på räkfrossa ute i Torekov. Först massor av god mat på Fiskhuset innan vi spelade en omgång minigolf på campingen för att sen avsluta med kaffe och efterrätt hemma hos oss. Åh precis som förra året då vi hade en likadan kväll blev det sådär mysigt och trevligt även i år!

Att gå ut och äta med den här rackaren är verkligen en utmaning. Kolla bara in buset i blicken!

Räkor till oss medan barnen åt fish and chips.

Psykningar från publiken för att sen sätta bollen i vattnet..

Wille lär Jessica medan Samuel nyfiket tittar på!

Vi systrar och våra respektive!

Full fokus och glädjen när bollen sitter!

Vår lilla klätterapa!

Jessica 4 år

Gårdagens födelsedagsfirande av vår numera fyraåriga dotter inleddes med sång, paket och frukost på sängen. Tradition hemma hos oss och även om hon var vaken när jag tassade ut för att göra iordning frukostbrickan låg hon och blundade i sin säng fram tills dess att vi var klara med sången. Busfrö!

Frukostbricka och paketöppning!

Efter det att hon lekt lite med sin födelsedagspresent körde jag och barnen till Helsingborg för att leka samt äta brunch på IKEA. Därefter körde vi till Ängelholm för att handla inför lördagens släktkalas samt till kvällens födelsedagsfirande tillsammans med Nathalie och Wille.

Handlade "tårta" på Maxi som vi sen hade till eftermiddagsfikan. Till lördag ska jag självklart baka hemmagjord tårta som Jessica har önskat!

Eftersom vi inte planerat något speciellt för kvällen frågade jag Jessica vad hon ville äta och till svar fick jag att hon ville på picknick. Dock var det tyvärr lite blåsigt igårkväll men eftersom vi har lä i vår trädgård oavsett varifrån det blåser dukade vi upp på två filtar där vi sen njöt av massa godsaker. Blev en lyckad kväll och det var en nöjd tjej vi bäddade om när det var dags för läggdags!

Härligt gäng och god mat som avslutades med jordgubbar och glass!

Födelsedagsfirande på Liseberg

När Jessica fyllde tre år förra sommaren åkte vi till Göteborg eftersom hon är ett stort fan av Lotta på Liseberg. Men det visade sig att det här med karuseller var minst lika roligt därför bestämde vi oss för att även i år fira födelsedagen på Liseberg. Dessvärre hade M ingen möjlighet att ta ledigt från jobb imorgon när 4-årsdagen är här så igår körde vi upp till Göteborg för att fira två dagar tidigt. I år hade även Samuel passerat den magiska gränsen för att få åka så för första gången någonsin åkte vi karuseller hela familjen. Hur roligt som helst!

Började med att tanka energi på Max inne på Liseberg!

Härligt väder när solen var framme men man behöll tröjan på för när solen gick i moln blev det snabbt kyligt..

Fina Liseberg!

Blev en hel del köande men det kunde ha varit mycket värre!

Dessutom var det ju oftast värt besväret!

Det genomtänkta barnområdet med karuseller för de yngre samt en fantastiskt fin lekplats!

Åh när Samuel vilar middag i vagnen går mamma och vinner storvinst! Jessica spelade sen hon också och gick då och vann 2 kg dumle. Sådan mor sådan dotter!

Med en hel centimeter tillgodo fick Jessica åka lite fler karuseller än vad hon fick förra året då gränsen på vissa är 110 cm.

Spännande att åka själva utan mamma eller pappa!

Åka rutschkana både med pappa och 2 kg choklad men även själv funkar fint!

En av lekplatsen Bushållplatsens rutschkanor där man tydligen kunde åka på mage!

Många kramar delades ut till Lisebergs kaniner men bara vid ett tillfälle hann jag få det på bild!

Grillbuffé på Stjärnornas krog till middag. Gott!

Jessica och mamma i en båt och Samuel och pappa jagandes tätt efter!

Spännande när pappa är sådär högt upp i luften!

Ytterligare en lekplats med fler rutschkanor!

♥ Mina tre absoluta favoriter! ♥

Dunderkalas

I skrivande stund sitter jag långt nersjunken i soffan och andas ut då de senaste dagarna har varit väldigt intensiva och lite smått stressiga. Egentligen har jag och barnen semester nu men då dem hade ont om folk på jobbet och barnens farmor ställde upp och passade de timmarna som fattades mellan dess att jag skulle börja och M sluta har jag jobbat både i torsdags- och fredagskväll. Goa extrapengar (det betalas bra när man ställer upp och hoppar in på sin ledighet!) men lite tufft att få ihop förberedelserna inför Jessicas barnkalas. Nu på tisdag fyller hon redan fyra år så idag var det dags för hennes allra första barnkalas och därför skickade vi för några veckor sedan inbjudningar till alla kompisarna på hennes förskoleavdelning.

Hemmagjorda inbjudningskort i form av dunderhonungsburkar eftersom temat på kalaset var Bamse!

Tre barn kunde tyvärr inte komma idag men det räckte gott och väl med de fjorton barnen som röjde runt och lekte med alla leksaker innan vi åt hamburgare, korv med bröd och glass med jordgubbar för att sen avsluta med den klassiska fiskedammen. Jag och M hade planerat lite lekar men det hade verkligen inte behövts eftersom dem bara ville leka fritt hela tiden. I det stora hela gick kalaset väldigt bra, alla höll sams, alla åt bra (de flesta två portioner) och Jessica var supernöjd med både presenter och att så många ville komma och fira henne. Roligt! Men även om allt flyter på bra och alla är nöjda och glada så är ju ljudnivån med fjorton barn inomhus ganska hög så det är ju inte konstigt att man är lite trött i huvudet just nu. Därför blir det som sagt soffan, en film och en skål godis som gäller för min del medan M är och träffar lite gamla kompisar i Torekov. Vi återhämtar oss alla olika!

Världens starkaste men också världens snällaste björn är båda våra barns stora idol därför gick allt från tallrikar och muggar till godispåsar och lekar i Bamsetema!