Höst med fokus på hus och hälsa

I 30 dagar var jag ledig från jobbet men idag var det dags att återvända. Åh trots att det gått över fyra veckor så kunde jag alla moment, utrop och lösenord som ett rinnande vatten så det kändes verkligen inte som man varit därifrån så länge. Aja det känns i alla fall helt ok att vara tillbaka och om inget annat är jag väldigt laddad inför den här hösten som innehåller massor att se fram emot. Jag ska fylla år, min sambo ska fylla år (30!), vi ska planera en getaway och jag ska ha en mysig boozthelg med min syster. Så taggad! Vi ska också ta ett ordentligt steg i husrenoveringen och jag ska satsa helhjärtat på min hälsa och verkligen lyssna på min kropp. Kommer bli en grym höst det här!

Alla underbara dagar i båten gjorde ju inte direkt att semestern gick långsammare heller!

Domsten - Båstad

På torsdagen tog vi beslutet att segla hela vägen hem till Båstad även om det var en lite längre etapp eftersom vi sen på helgen hade lite planer såsom t.ex. simskola för barnen. Därför ställde vi väckarklockan så att jag skulle hinna gå en promenad och M skulle hinna fixa lite med båten innan avfärd. Bort till Viken promenerade jag så att jag i en liten lucka på en innegård kunde handla nybakta frallor direkt från bagaren. Så himla mysigt!

När jag kom tillbaka till båten hade Jessica hunnit vakna men vi bestämde oss ändå för att sticka med en gång och istället äta frukost på havet när Samuel också vaknat. Trots lite dis och blåst var det ganska varmt, speciellt när det sprack upp, därför blev det också en riktigt trevlig segling. Efter frukosten överraskade tumlare med att busa med oss precis intill båten, fick dock inga bilder eftersom dem hela tiden bytte sida, vilket barnen tyckte var vansinnigt roligt.

Strax efter tre var vi framme i hamn men eftersom vi då varken hade bil (den var ju parkerad hemma) eller ork till att packa ihop allt från båten bestämde vi oss för att stanna i Båstad och sova ytterligare en natt i båten. Därför promenerade vi istället hem till M&M där vi sen i timmar satt och pratade om seglingen medan barnen lekte och kollade på film. När kvällen kom och M och min morfar varit och hämtat bilen åt vi hämtmat, drack vin och pratade ytterligare några timmar innan vi promenade tillbaka till båten. Perfekt avslut på årets segelsemester!

Fick i alla fall en bild på den ena tumlaren när dem var påväg ifrån båten!

Galet god middag!

Rungsted - Domsten

Då vi alla gått och lagt oss ganska sent kvällen innan tog vi på onsdagen sovmorgon innan M gick och handlade frallor så att vi kunde starta dagen med en ordentlig frukost. Lagom tills vi hade ätit färdigt hade svanarna anslutit så barnen fick mata dem med lite rester och gammalt bröd - nöjda svanar och nöjda barn!

När vi packat ihop oss och lämnat hamn gick vi längst med danska kusten upp mot Helsingør där vi sen girade av mot svenska kusten. Längst med den danska kusten fick vi en väldigt fin segling i strålande sol, bra vindar och en god lunch på havet. Men i höjd med Kronborg blev vågorna betydligt högre eftersom det där alltid blir väldigt oroligt i och med färjorna och all annan trafik. Tyvärr höll det också i sig resten av biten fram till Domsten som den dagen var vårt slutdestination.

Väl framme gick jag och Jessica upp på toa innan vi sen handlade glass och pratade lite med hamnkaptenen eftersom han kände igen vår båt. När jag växte upp och seglade ihop med mina morföräldrar seglade vi ju samma båt som jag idag seglar tillsammans med min familj och eftersom vi under många år hade Domsten som hemmahamn är det ju inte så konstigt att han kände igen den. Roligt!

När vi sen ätit upp glassen var barnen väldigt sugna på att fiska krabbor och eftersom dem precis som i Hornbæk hade byggt en låda för krabbrace var det bara till att sätta igång att fiska upp dem små rackarna. Med hjälp av krossade blåmusslor lockade vi upp dem trots att dem var lite svårflirtade. Fiskarna var desto lättare att lura upp eftersom dem var så nyfikna på både håv och blåmussla. Åh barnen såklart mycket imponerade!

Efter krabbfisket blev det lite lek på lekplatsen innan vi gick tillbaka till båten för att äta middag. Blev en väldigt lugn och skön kväll trots att vi efter middagen gjorde ytterligare ett besök på lekplatsen. Då för att testa Samuels nya jättefotboll som hela familjen tyckte var väldigt rolig! När vi sen lagt två övertrötta barn samt diskat undan efter middagen blev det en bryggpromenad för mig och min bättre hälft innan vi spenderade resten av kvällen med varsin korsordstidning och en flaska vin. Mysonsdag!

Frallor, ägg och yoghurt till frukost är en bra start på dagen!

Dem vågade sig så nära att dem kunde äta brödet direkt från båten!

Enkel men god mat till lunch!

Kronborg i Helsingør!

Roligt med krabbfiske!

Spännande med småfisk!

Busunge!

Riktigt roligt att spela fotboll hela familjen i kvällssolen!

Helsingborg - Rungsted

Måndagsförmiddagen spenderade jag med att springa ärenden på bla Ica och apoteket samtidigt som vi körde två maskiner tvätt. Så när tvätten var färdig, hela familjen var nyduschad och vi hade fått i oss pannkakor till lunch lämnade vi Helsingborg bakom oss och tog då sikte på Ven.

Det blev en helt ok segling med lite vågor som bitvis gjorde det tufft att hålla kursen och det var först när vi var i höjd med Ven som vågorna avtog eftersom ön då skyddade. Vi fortsatte dock vår segling med sikte på Danmark så återigen blev det lite jobbiga vågor sista biten.

Framme i Rungsted hann vi bara precis lägga till samt göra henne iordning innan regnet kom så då blev det till att sätta upp sittbrunnskapellet så att vi skulle klara oss från att bli blöta. Därefter var det hög tid att börja göra sig iordning eftersom vi skulle gå och äta på den mysiga restaurang vi åt på förra året. En mysig och god middag innan vi gick tillbaka och höll kväll genom att lägga barnen och sen sitta i sittbrunnen och dricka vin och skriva loggbok. Så borde måndagskvällar vara oftare!

Pannkakor till lunch innan avfärd!

Svanarna i Rungsted hälsade oss välkomna!

Min lille snygging redo för middag!

Sååå god mat!

Efter en ganska enkel frukost begav jag mig iväg på en långpromenad medan resten av familjen spelade spel för att sen gå en liten sväng för att plocka snäckor på stranden. Att få gå på stranden och plocka strandfynd är bland det bästa våra barn vet, men något dem också är väldigt förtjusta i är att åka karuseller så när vi åter var samlade och hade ätit lunch gick vi bort till stationen för att där ta tåget till Klampenborg. Där ligger ju nöjesparken Bakken!

Åkband på M och barnen och sen kickade vi igång vårt besök med en bilkarusell! Att bilar sen var det genomgående temat under vårt besök var det ingen tvekan om. Alla tre åkte alla bilkaruseller där var och på vissa karuseller kom dem också upp i max antal åk - alltså tio åk på samma karusell. Tokstollar!

Efter en heldag på Bakken där det åkts så mycket karuseller och ätits så mycket mat tackade vi Klampenborg för denna gång och tog tåget tillbaka till Rungsted och båten strax innan elva. Då var både föräldrar, barn och fötter trötta!

Våra små som älskar att åka tåg!

Första bilkarusellen!

Lite mer bilar!

Åka lite ankor!

Jessicas favoritkaruseller!

Åh så lite mer bilar!

Jobbigt att behöva vänta på sin tur!

Grillbuffé till middag!

Lite olika inställningar till denna karusell!

Roligt med ett jullandskap mitt i parken!

Kammade också hem två storvinster - en jättefotboll och ett choklad på 2 kg. Båda på första försöket!

Avslutade med glass och churros - gott!

Helsingør - Helsingborg

På söndagen hade meteorologerna lovat regn, regn och lite mer regn men eftersom vi då varit i Helsingør i två dygn kände vi att det nu fick vara nog och beslutade oss därför att vid en lucka i regnovädret försöka ta oss över sundet till Helsingborg.

Prick klockan tolv slutade det regna och eftersom alla väderappar sa att det inte skulle börja igen förrän vid tre så stack vi. Men inte hann vi långt innan jag såg de mörka regnmolnen bakom oss bara komma närmre och närmre så sittandes nere i båten tillsammans med barnen såg vi sen på när M tappert seglade oss i hamn trots regnskuren som gjorde honom blöt hela vägen in på kalsongerna. Åh då hade han ändå regnkläder!

När vi sen lagt till och det såklart åter slutat regna tog jag en banan och gick en lång promenad (håller ju min varannandagregel) medan de andra åt lunch i båten. Tillbaka i båten klädde vi på oss regnkläder och gick bort till piratlekplatsen barnen tycker så mycket om. Allt från rutschkanor till gungor var såklart blött och eftersom det under tiden vi lekte också började regna var vi ganska blöta när vi gick för att leta efter något enkelt att äta till middag. Planen hade varit att vi på vägen från lekplatsen till båten skulle gå inom Ica och handla för att laga mat i båten men med inköpslistan kvar i båten och alla i familjen kalla, frusna och hungriga slopade vi den idén och körde istället på färdiglagad hämtmat. Att få byta om till torra sköna kläder och sen bara sätta sig och äta med en gång var en så mycket bättre idé!

Redo för att gå och leka!

"Kolla tåget mamma!"

På en piratlekplats är tom toaletten piratinspirerad!

Lite regn stoppar inte våra barn från att leka!

Hornbæk - Helsingør

Trots stormvarningar packade vi på fredagsmorgonen ihop oss och lämnade hamn redan strax efter sju med förhoppningar om att det inte skulle ha hunnit blåsa upp så mycket. Fördelen med tidig avfärd var såklart att barnen då fortfarande sov vilket var tur eftersom det blev en väldigt tuff segling. Med frånlandsvindar som kom stötvis och då också med en väldig kraft är det inte så konstigt att vi inte heller såg några andra fritidsbåtar ute. Den lär vi inte göra om!

Väl framme i Helsingør fick vi ganska länge leta efter en plats eftersom inga båtar lämnat hamn (smart av dem!) men hittade till slut en perfekt plats inte alls långt ifrån toaletterna. Det har ju blivit lite så att vi hela semestern fått välja båtplats efter avståndet till toaletten med tanke på att vi har en dotter som har noll och ingen framförhållning när hon behöver gå på toa.

När barnen sen vaknat och fått frukost i sig (jag och M åt frukost på havet) gick vi på lekplatsjakt. Det är nämligen så att vi trivs bra i Helsingør om man bortser från just det faktum att vi aldrig sett någon lekplats. Men efter lite googlande visade det sig att det inte jättelångt bort från hamnen (fast på andra hållet jämfört med det vi brukar gå) skulle det tydligen finnas en fin naturlekplats inte alltför olik den vi tycker så mycket om i Hornbæk.

Åh mycket riktigt hittade vi lekplatsen så att barnen kunde leka medan jag och M tränade. Varenda torsdag nu under sommaren har jag gått på ett cirkelpass i västra karup som en av mammorna från förskolan hållt i - vilket verkligen har varit kanon! Så pass bra övningar att jag skrev upp alla på telefonen så att jag kunde fortsätta med dem under semestern.

Lite halvsvettiga sprang vi sen och duschade av oss lite lätt innan vi promenerade upp till torget för att äta pölse och dricka öl. Bästa lunchen efter ett träningspass! Innan vi promenerade tillbaka till båten blev det också lite shopping samt godfika för när barnen fick välja mellan glass eller konditoribitar blev det faktiskt det sistnämnda - i alla fall den dagen..

Tillbaka i båten blev det en stunds vila då Samuel spelade på iPaden och M tog en powernap medan vi andra spelade sällskapsspel. Mysigt! Lite för lång vila blev det dock eftersom vi sen fick det lite stressigt när hela familjen skulle duscha och göra sig lite festfina eftersom vi bokat bord på en restuarang - i Helsingborg! Kanske inte helt genomtänkt men i ursprungsplanen var tanken bara att stanna till i Helsingør för att äta lunch innan vi skulle segla vidare till just Helsingborg. Därför hade vi bokat bord på Pinchos tillsammans med M's syster eftersom hon så snällt passade vårt hus under semestern. Detta funkade såklart också och barnen var lyckliga över att vi skulle åka den stora båten över till Sverige. Det kändes bara lite konstigt när vi efter en mycket trevlig middag med utsökt mat och goda drinkar skulle säga hejdå och ta färjan "hem" till Helsingør.

Blåsigt på havet och busfrö redo för lunch!

Gott med fransk hotdog när man inte gillar pölse!

En smarrig tradition!

Mina fikasugna killar!

Två favoriter!

Goda drinkar!

Mor och dotter!

Gladaste killen i stan!

Eftersom vindstyrkan sen inte avtog något under lördagen bestämde vi oss för att bli kvar i Helsingør och istället leka mer på lekplatsen samt testa på den omtalade streetfoodmarknaden vi hört så gott om. Åh jösses va det stället levde upp till våra förväntningar! Så mycket god mat under ett och samma tak i ett gammalt varvs lokaler som var så fint inrett. Vi var varken hungriga eller besvikna när vi gick därifrån!

Resten av eftermiddagen gick vi sen bara och strosade i mysiga Helsingør, kollade in den gamla dockan (för båtarna) samt gick en sväng inne på Kronborg innan vi gick tillbaka till båten. Där körde vi sen lördagsmys genom att äta snacks, kolla på en Disneyfilm och bara sitta och lyssna på regnet och åskan som återigen var på besök. Mysig lördagskväll ändå!

Hela familjen gillar att samla strandfynd!

Min snygging!

En rolig balansövning!

Så fin lekplats!

Vi två! ♥

Roligt med springtävling!

Galet god mat!

Mysig atmosfär och roligt för barnen!

En massa godsaker till efterrätt!

Storasyster kör lillebror inne på Kronborg!

Myskläder, film och snacks - bra lördagskväll!

Höganäs - Hornbæk

Innan barnen hunnit vakna hade vi på torsdagsmorgonen hunnit handla frallor och lämnat Höganäs bakom oss för att istället ta sikte på vårt favoritstället i Danmark. En fin segling med härliga vindar gjorde att det knappt tog oss 2 timmar över sundet och därför åt vi inte frukost förrän vi var framme i hamn.

När vi sen ätit frukost ville barnen såklart gå till den fina stranden där de också har en otroligt fin naturlekplats. Verkligen inga problem att slå ihjäl tre timmar där med både klättring, rutschkanor och snäckplockning! Åh efter en lunchpaus var vi tillbaka på stranden igen, dock på den andra stranden då det istället var dags att sola och bada. Jessica som är så social av sig sprang snabbt och hittade två andra barn att leka med så för min och M's del turades vi om att hålla koll på Samuel medan den andra solade. Perfekt!

Det här med sand är dock inte riktigt min grej så efter några timmar när vi hade sand i allt från fika till kroppsöppningar packade vi ihop oss för att försöka skölja av oss lite innan det istället var dags för krabbfiske. På en liten flotte låg vi sen alla fyra och fiskade upp krabba efter krabba innan vi anordnade ett krabbrace. Det hade nämligen byggts en låda med fack där man kunde släppa ner krabborna så att de sen kunde ha tävling tillbaka ner i vattnet. Mycket rolig idé och verkligen uppskattat av barnen!

Till middag hade jag och M sen planerat att äta räkor men eftersom barnen inte äter det fick dem istället lite mat från hamnens grillkiosk så att vi sen i lugn och ro kunde njuta av våra skaldjur medan barnen kollade på film. Efter middagen insåg vi dock att vi var tvungen att skynda oss lite eftersom vi lovat barnen glass från, enligt oss, bästa glasstället i Danmark och det inte var öppet så länge till. Men som tur var hann vi och kunde därför unna oss varsin glass innan läggdags!

Hon som älskar det här stället lika mycket som oss andra sitter och gör hjärtan i sanden med snäckor!

Smörgås med krabbsallad och en öl - godaste sommarlunchen!

Så glad i att leka på stranden!

Byggde en bil på stranden så att vår biltokige son kunde köra lite!

Syskonen Schön fiskar krabbor!

Klara, färdiga, spring!

Övriga krabbor släppte vi ut som vi brukar!

En liten fegis som först inte vågade hålla i krabborna!

Men sen vågade precis som sin syster!

Efter krabbfisket blev det lite mer lek så då passade Samuel på att kika efter pirater samt åka rutschkana!

Medan Jessica hellre ville klättra på allting!

Båda barnen ville också gunga innan middagen!

Räkor och rosé i solnedgången - härligt med semester!

Torekov - Höganäs

Efter att hela familjen sovit ut ordentligt, gick jag och handlade nybakat bröd så att vi sen kunde äta frukost ute på havet. Dag två på årets segelsemester siktade vi på Höganäs så i strålande sol och 26 grader började vi med att ta sikte på Kullen. Med båda seglen hissade och motorn bitvis igång för lite hjälp med farten fick vi en väldigt fin segkling de första två timmarna som spenderades med lite lek och memory för att hålla barnen sysselsatta. Den sista biten, när vi rundat Kullen, tvingades vi dock ta ner seglen och endast gå för motor eftersom vinden dog totalt.

Att vinden försvann förvånade oss lite när vi kom till Höganäs då det blåste på ganska bra där. Men trots vinden var där massvis av folk som badade och lekte på den fina lekplatsen så självklart gjorde vi detsamma så fort vi lagt till båten och gjort henne iordning. När vi sen började bli lite hungriga promenerade jag bort till City Gross för att handla vad vi saknade till kvällens middag samt de närmsta dagarnas måltider. Resten av kvällen spenderade vi i båten med lite mys och lugn o ro.

Jessica stod och spanade när vi rundade Kullen!

Massor av lek och bus!

Jessica ville även testa på både utegymmet och att klättra!

När barnen får önska middag blir det tacos!

Planen på onsdagen var att jag skulle börja min dag med en powerwallk (tränar ju minst varannan dag) och att vi sen skulle äta frukost tillsammans innan vi begav oss vidare. Men när jag kommit tillbaka och vi skulle sätta oss och äta frukost började det återigen blåsa och denna gång ännu kraftigare än vad det gjorde under tisdagen. Därför beslutade vi oss istället för att stanna kvar i Höganäs eftersom vi trivs så bra i den hamnen med både fin badplats, lekplats och närheten till centrum.

Sagt och gjort spenderade vi istället hela onsdagen i Höganäs med att leka, sola och bada eftersom temperaturen då var uppe i nästan 30 grader. Varmt men skönt att det svalkade i vinden! Dock var vinden ganska opålitlig då det ena stunden blåste som bara den från söder innan den dog ut för att sen en halvtimme senare blåsa med minst samma kraft från norr. Senare på eftermiddagen kom också ordentliga regnskurar med blixtrar och åska precis över oss innan det på kvällen sprack upp och faktiskt blev en riktigt fin kväll med rosé, memory och hämtpizza.

När man ger sig på vuxenväggen får man lite hjälp av pappa när det behövs!

Mina favoriter!

En som hela tiden vill åka rutschkanor och en som bara vill strosa runt i vattnet!

Älskade busiga barn som fått sin mamma att uppskatta bad i havet lite mer!

Båstad - Torekov

Första dagen på årets segelsemester tog vi oss bara till Torekov då vi tillsammans med Nathalie och hennes Wille bokat bord för årets räkfrossa. Vägen dit var dock inte den roligaste då det regnade och endast var tjugo grader samtidigt som både jag och Jessica var lite sjösjuka. Att Samuel sov under färden var ju skönt just då men mindre bra när vi kom fram då det blev lite stressigt och han var så vansinnigt svår att väcka. Blev därför en snabb förtöjning av båten och ett snabbt ombyte för hela familjen så att vi 15 minuter senare kunde slå oss ner på restaurangens altan och börja njuta av en massa godsaker. Efter maten promenerade vi sen bort till campingen där vi traditionsenligt körde en omgång minigolf (där undertecknad gick segrande ur den kampen) innan vi promenerad tillbaka till båten för att hålla kväll. Mysig start på semestern!

Vitt vin, räkor och goda tillbehör - grym start på semestern!

Åh pannkakor med sylt och grädde till barnen som inte är så förtjusta i skaldjur..

Lite lek och bus mellan middag och minigolf!

Tillbaka till verkligheten! Nästan...

Efter fem veckors ledighet (semester & föräldrarledighet) var det idag dags för M att gå tillbaka till jobbet vilket alltså innebär att jag och barnen numera är lediga själva. Vi har dock inte så mycket inplanerat men det är bara skönt eftersom vi de senaste två veckorna knappt varit hemma. Hela familjen har ju varit på segelsemester nere i Öresund och trots att vädret inte var kanon hann vi ändå med att segla till sju olika ställen de elva dagar vi var hemifrån. Åh som vanligt togs det en hel del bilder, närmare 2 000 för att vara exakt, så det kommer dyka upp ett gäng inlägg fyllda med bilder nu i veckan när jag ändå är ledig.

En favorit från förra årets segelsemster!
(Har inte hunnit gå igenom alla bilder från årets semester..)

En blivande tradition

Detta är ju min första semestervecka men resten av min familj har haft semester hela tre veckor nu så när barnen gick på sommarlov firade vi in detta genom att äta våfflor i Kattvik. Vill ju så gärna att detta ska bli en tradition (eftersom jag själv är uppvuxen med detta) och det tyckte också mina morföräldrar som följde med. För oss betyder mina morföräldrar så oerhört mycket så när barnen frågade om vi inte kunde bjuda med dem kändes det som en självklarhet! Efter våffelfikan tog vi en liten promenad i hamnen innan det blev lek och bus bland sjöbodarna. Som sagt; vi hoppas på att detta blir tradition!

Förväntansfulla barn!

Festis, våfflor och kaffe - bästa sättet att fira in sommarlovet!

M&M - mina fina morföräldrar!

Mina grabbar, min dotter och min mormor på promenad!

Min morfar är en av Samuels absolut bästa vänner!

Pepes på sommarens varmaste dag

Hemma hos oss regnar det äntligen lite mer än en bara någon enstaka skur (som var allt vi fick under juli) så idag blir det lek och mys inomhus. Igår däremor var vi utomhus hela dagen eftersom det var 34 grader i skuggan och därför också sommarens varmaste dag! Vi spenderade därför större delen av dagen på Malenbadet i Båstad där hela familjen badade, åkte vattenrutschkanor samt hoppade från kanten. En riktig kanondag helt enkelt!

Våra vattendjur!

När vi sen kände oss nöjda med badandet (om man nu någonsin kan bli det i den värmen!) åkte vi till båten för att tillsammans med Nathalie och Wille ge oss ut och segla lite. Dessvärre blåste det knappt något så svårt att segla men det svalkade i alla fall, vilket kändes som det viktiga!

Tillbaka i hamnen anslöt M's syster Mille för fördrink och tilltugg i båten innan vi allihop gick till Pepe's där M&M väntade. Pizza och en massa gott att dricka tillsammans med ett härligt gäng resulterade i en trevlig middag som vi sen avslutade i båten med snacks och mer att dricka. Gött med semester!

En bra start på en bra middag!