Helsingborg - Rungsted

Måndagsförmiddagen spenderade jag med att springa ärenden på bla Ica och apoteket samtidigt som vi körde två maskiner tvätt. Så när tvätten var färdig, hela familjen var nyduschad och vi hade fått i oss pannkakor till lunch lämnade vi Helsingborg bakom oss och tog då sikte på Ven.

Det blev en helt ok segling med lite vågor som bitvis gjorde det tufft att hålla kursen och det var först när vi var i höjd med Ven som vågorna avtog eftersom ön då skyddade. Vi fortsatte dock vår segling med sikte på Danmark så återigen blev det lite jobbiga vågor sista biten.

Framme i Rungsted hann vi bara precis lägga till samt göra henne iordning innan regnet kom så då blev det till att sätta upp sittbrunnskapellet så att vi skulle klara oss från att bli blöta. Därefter var det hög tid att börja göra sig iordning eftersom vi skulle gå och äta på den mysiga restaurang vi åt på förra året. En mysig och god middag innan vi gick tillbaka och höll kväll genom att lägga barnen och sen sitta i sittbrunnen och dricka vin och skriva loggbok. Så borde måndagskvällar vara oftare!

Pannkakor till lunch innan avfärd!

Svanarna i Rungsted hälsade oss välkomna!

Min lille snygging redo för middag!

Sååå god mat!

Efter en ganska enkel frukost begav jag mig iväg på en långpromenad medan resten av familjen spelade spel för att sen gå en liten sväng för att plocka snäckor på stranden. Att få gå på stranden och plocka strandfynd är bland det bästa våra barn vet, men något dem också är väldigt förtjusta i är att åka karuseller så när vi åter var samlade och hade ätit lunch gick vi bort till stationen för att där ta tåget till Klampenborg. Där ligger ju nöjesparken Bakken!

Åkband på M och barnen och sen kickade vi igång vårt besök med en bilkarusell! Att bilar sen var det genomgående temat under vårt besök var det ingen tvekan om. Alla tre åkte alla bilkaruseller där var och på vissa karuseller kom dem också upp i max antal åk - alltså tio åk på samma karusell. Tokstollar!

Efter en heldag på Bakken där det åkts så mycket karuseller och ätits så mycket mat tackade vi Klampenborg för denna gång och tog tåget tillbaka till Rungsted och båten strax innan elva. Då var både föräldrar, barn och fötter trötta!

Våra små som älskar att åka tåg!

Första bilkarusellen!

Lite mer bilar!

Åka lite ankor!

Jessicas favoritkaruseller!

Åh så lite mer bilar!

Jobbigt att behöva vänta på sin tur!

Grillbuffé till middag!

Lite olika inställningar till denna karusell!

Roligt med ett jullandskap mitt i parken!

Kammade också hem två storvinster - en jättefotboll och ett choklad på 2 kg. Båda på första försöket!

Avslutade med glass och churros - gott!