Hornbæk - Helsingør

Trots stormvarningar packade vi på fredagsmorgonen ihop oss och lämnade hamn redan strax efter sju med förhoppningar om att det inte skulle ha hunnit blåsa upp så mycket. Fördelen med tidig avfärd var såklart att barnen då fortfarande sov vilket var tur eftersom det blev en väldigt tuff segling. Med frånlandsvindar som kom stötvis och då också med en väldig kraft är det inte så konstigt att vi inte heller såg några andra fritidsbåtar ute. Den lär vi inte göra om!

Väl framme i Helsingør fick vi ganska länge leta efter en plats eftersom inga båtar lämnat hamn (smart av dem!) men hittade till slut en perfekt plats inte alls långt ifrån toaletterna. Det har ju blivit lite så att vi hela semestern fått välja båtplats efter avståndet till toaletten med tanke på att vi har en dotter som har noll och ingen framförhållning när hon behöver gå på toa.

När barnen sen vaknat och fått frukost i sig (jag och M åt frukost på havet) gick vi på lekplatsjakt. Det är nämligen så att vi trivs bra i Helsingør om man bortser från just det faktum att vi aldrig sett någon lekplats. Men efter lite googlande visade det sig att det inte jättelångt bort från hamnen (fast på andra hållet jämfört med det vi brukar gå) skulle det tydligen finnas en fin naturlekplats inte alltför olik den vi tycker så mycket om i Hornbæk.

Åh mycket riktigt hittade vi lekplatsen så att barnen kunde leka medan jag och M tränade. Varenda torsdag nu under sommaren har jag gått på ett cirkelpass i västra karup som en av mammorna från förskolan hållt i - vilket verkligen har varit kanon! Så pass bra övningar att jag skrev upp alla på telefonen så att jag kunde fortsätta med dem under semestern.

Lite halvsvettiga sprang vi sen och duschade av oss lite lätt innan vi promenerade upp till torget för att äta pölse och dricka öl. Bästa lunchen efter ett träningspass! Innan vi promenerade tillbaka till båten blev det också lite shopping samt godfika för när barnen fick välja mellan glass eller konditoribitar blev det faktiskt det sistnämnda - i alla fall den dagen..

Tillbaka i båten blev det en stunds vila då Samuel spelade på iPaden och M tog en powernap medan vi andra spelade sällskapsspel. Mysigt! Lite för lång vila blev det dock eftersom vi sen fick det lite stressigt när hela familjen skulle duscha och göra sig lite festfina eftersom vi bokat bord på en restuarang - i Helsingborg! Kanske inte helt genomtänkt men i ursprungsplanen var tanken bara att stanna till i Helsingør för att äta lunch innan vi skulle segla vidare till just Helsingborg. Därför hade vi bokat bord på Pinchos tillsammans med M's syster eftersom hon så snällt passade vårt hus under semestern. Detta funkade såklart också och barnen var lyckliga över att vi skulle åka den stora båten över till Sverige. Det kändes bara lite konstigt när vi efter en mycket trevlig middag med utsökt mat och goda drinkar skulle säga hejdå och ta färjan "hem" till Helsingør.

Blåsigt på havet och busfrö redo för lunch!

Gott med fransk hotdog när man inte gillar pölse!

En smarrig tradition!

Mina fikasugna killar!

Två favoriter!

Goda drinkar!

Mor och dotter!

Gladaste killen i stan!

Eftersom vindstyrkan sen inte avtog något under lördagen bestämde vi oss för att bli kvar i Helsingør och istället leka mer på lekplatsen samt testa på den omtalade streetfoodmarknaden vi hört så gott om. Åh jösses va det stället levde upp till våra förväntningar! Så mycket god mat under ett och samma tak i ett gammalt varvs lokaler som var så fint inrett. Vi var varken hungriga eller besvikna när vi gick därifrån!

Resten av eftermiddagen gick vi sen bara och strosade i mysiga Helsingør, kollade in den gamla dockan (för båtarna) samt gick en sväng inne på Kronborg innan vi gick tillbaka till båten. Där körde vi sen lördagsmys genom att äta snacks, kolla på en Disneyfilm och bara sitta och lyssna på regnet och åskan som återigen var på besök. Mysig lördagskväll ändå!

Hela familjen gillar att samla strandfynd!

Min snygging!

En rolig balansövning!

Så fin lekplats!

Vi två! ♥

Roligt med springtävling!

Galet god mat!

Mysig atmosfär och roligt för barnen!

En massa godsaker till efterrätt!

Storasyster kör lillebror inne på Kronborg!

Myskläder, film och snacks - bra lördagskväll!