Midsommarhelgen med nära & kära

Det är fredag och helgen står för dörren men även om vi har en hel del roligt inplanerat har jag svårt att tänka mig att denna helg slår midsommarhelgen då den var helt perfekt!

Jag inledde midsommarafton med att åka och jobba lite men så fort jag kommit hem körde vi till Västra Karup för att ha picknick samt dansa runt midsommarstången tillsammans med majoriteten av förskolekompisarna och deras familjer. Med oss hade vi även M’s syster Mille samt mina morföräldrar eftersom morfar så snällt gjort våra midsommarkransar, precis som han brukar.

Midsommarfin familj!

När vi sen kommit hem igen var det dags att fixa med maten eftersom vi någon timme senare skulle få gäster. Vi blev inte något stort gäng som firade midsommar hemma hos oss men tillräckligt många för att dansa runt midsommarstången, leka lekar och äta en massa god midsommarmat.

Vi hjälptes åt att klä stången..

..så att vi sen kunde dansa!

En massa god mat!

Åh en väldigt god jordgubbsdröm!

När barnen sen var nattade spelade vi ett ärligt men vansinnigt roligt spel som också bidrog att det dracks en hel del alkohol långt in på småtimmarna därför lät vi bilen stå hela lördagen och cyklade istället till Förslöv. För traditionsenligt var det på midsommardagen dags för Förslövskarnevalen som för oss i år innebar att tillsammans med kompisar och systrar (både min och M's) kolla på karnevalståget innan vi sen gick in till Caka och fikade eftersom hon hade bakat tårta. Lyxigt! Därefter gick vi in på själva området där vi träffade kompisar, både våra och barnens, åkte karuseller och hoppade i hoppborgar. Ja barnen alltså!

Taggade på karneval!

Pettsson och Findus och babblaren Diddi!

Brandsta city släckers och molnet från filmen Trolls!

Ida och Emil i Lönneberga!

Roligt att hoppa hoppborg och åka karuseller!

Resten av lördagen spenderade vi hemma med grillmiddag och fotboll (Sverige-Tyskland) tillsammans med Mille och min bror Pontus som kom direkt ifrån sitt sommarjobb som bara ligger ett stenkast från oss. När mamma och pappa jobbar och kollektivtrafiken inte riktigt passar sover han över hos oss, vilket såklart bara är roligt. Ses ju inte vid så många tillfällen annars då det är svårt att få ihop det med studier och jobb.

Söndagen startade vi med en ordentlig helgfrukost innan jag gick min milsrunda efter det att jag en bit kunnat ha följe med Pontus som skulle jobba. När jag sen kom hem igen åt vi resten av jordgubbstårtan från midsommar till fika innan vi började jobba på huset. M skulle göra om lite med isolering så då passade jag på att måla några träskivor som jag istället ville ha vita. Blev en mysig söndagseftermiddag med husfix innan vi avslutade helgen med tacos följt av film i soffan.

Sveriges VM-resa fortsätter

Ingen kan väl ha missat att det denna sommar är fotbolls-vm i Ryssland och som den fotbollsfantast jag är har jag ju såklart sett nästan alla matcher. Fördelen med att arbeta tidiga morgnar och därför vara ledig på eftermiddagarna! Min familj har inte varit riktigt lika intresserad men dem har i alla fall kollat på Sveriges matcher och hejat tillsammans med mig. Igår var såklart inget undantag eftersom det var en helt avgörande match mot Mexiko i och med förlusten mot Tyskland i lördags. Dock var gårdagens match ju lagd när vi brukar äta middag så det fick helt enkelt bli middag framför teven. Inte för att barnen klagade direkt, värsta lyxen enligt dem!

Mexikanskt till middag när Sverige spelar mot just Mexiko!

Nationaldagen

Alldeles strax är klockan förbi midnatt och det är midsommarafton! Härliga, lediga (för de flesta, jag jobbar på förmiddagen) midsommarafton! Självklart ska det ätas en massa sill och jordgubbar men vi ska även dansa runt stången och hissa flaggan. Det blir en alltså en ganska lugn och traditionell midsommar för oss!

Sist vi hissade flaggan var det Sveriges nationaldag, en dag vi firade tillsammans med nära och kära. Vi hade väl inte mycket mer planerat än att vi skulle springa Båstadloppet, tre av fyra familjemedlemmar. Men när det väl började närma sig fick vi även med M's syster till att springa medan Jessica och Samuel hade sällskap av fyra favoriter. Både Nathalie, Wille och M&M hade nämligen tagit sig till idrottsanläggningen där vi skulle starta samt springa i mål så hade ju värsta grymma hejarklacken!

Efter en hel kilometer tillsammans med faster fick hon medalj vår duktiga tjej!

Våra små fotbollsspelare!

Direkt efter loppet cyklade M&M hem medan vi kollade lite bolltrixare (en kille som kunde kicka 55.000 gånger utan att tappa bollen - g a l e t !) innan vi sen bestämde oss för att ordna en picknick till lunch. Medan jag och Mille tog med barnen till lekplatsen vid hamnen körde de andra tre och hämtade lunch till hela gänget. Perfekt! När vi sen efter lunchen insåg att ingen hade några planer för resten av dagen bestämde vi att ses hemma hos oss där det blev trädgårdshäng, grillat och mys resten av eftermiddagen/kvällen. Ibland blir det spontana så himla bra!

Leka av sig lite energi i väntan på lunchen!

Grillat till middag en sommarkväll, perfekt!

Medan grabbarna vilade under eftermiddagen bakade vi andra jordgubbstårta till efterrätt!

Livet som tågvärd

Igår avslutade jag min vecka med en arbetsdag innehållande två svängar till Malmö. Under första svängen rullade allting på bra men under min andra sväng hade vi problem med sammanskopplingen av vagnarna. Det hela slutade med att vi endast fick en vagn (mot normalt sätt två) från Helsingborg så jag fick trycka in närmre 500 resenärer i ett tågset istället. Pga problemet med sammankopplingen blev vi också sena och därför inställda i Malmö så alla mina resenärer till Kastrup fick byta tåg ytterligare en gång. Varför göra det enkelt liksom?! När jag sen skulle lämna Malmö och åka norrut för att sluta var mitt tåg sent från Danmark och eftersom ett sent tåg blir bortprioriterat tappade vi bara mer och mer tid på vår väg upp och hade därför en försening på 43 minuter när vi kom till Halmstad. S U C K !

Men den söndagen slår ju ändå inte min förra jobbsöndag då den som sagt var min värsta dag på tågen någonsin. Då åkte jag också till Malmö (visserligen också Kastrup..) så kanske ska jag helt enkelt bara hålla mig borta från södra Skåne under helgen..

På vår väg ner till Kastrup gick allt smidigt och bra, visserligen mycket ungdommar från Göteborg som hade spenderat helgen på Summerburst, men annars flöt allting på bra. Det var först när jag skulle vända i Danmark och åka tillbaka till Halmstad för att sluta som det började gå åt skogen..

Tåget framför mitt tvärdog vid perrongen på Kastrup så de resenärer som skulle åkt med det valde såklart att istället åka med mitt. Det stora problemet med det var ju att pga fordonsbrist hade vi istället för 690 sittplatser endast 230 stycken. På perrongen stod dock närmre 700 resenärer så när vi lämnat Kastrup stod tyvärr ca 200 personer kvar. Vi hade alltså ca 500 personer intryckta i en vagn som höll 35 grader varmt (ac:en var såklart sönder..) när vi plötsligt stannar på Öresundsbron. Just där och då var man inte kaxig med tanke på hur omständig en evakuering på bron skulle vara så det var med lättnad man kunde andas ut när vi började rulla in mot Hyllie. Någon gränskontroll blev det tack o lov inte då polisen insåg det omöjliga i att trycka sig ombord på tåget så ganska fort fortsatte vi vår resa mot Malmö. Där tog det dock betydligt längre tid eftersom mycket av folket skulle av och om möjligt ännu fler skulle på eftersom Göteborgståget innan oss varit inställt.

När vi äntligen lämnat Malmö fastnade vi i ett växelfel och hade inte heller någon möjlighet att köra tillbaka till Malmö eftersom det bakom oss stod ett annat tåg. När vi sen väl dök upp i Helsingborg, ca en timme sena, blev vi såklart inställda eftersom vi då hade nästa Göteborgståg hack i häl bakom oss. Dem hann dock precis rulla in i Helsingborg när vi nås av beskedet att det mellan Helsingborg och Ängelholm är ett spårfel och att vi får stå och vänta i minst 30 minuter. Tack o lov var det då ett tåg med betydligt fler sittplatser samt en behaglig temperatur i halva tåget då ac:en funkade i 50 % av vagnarna. När vi alltså till slut nådde fram till Halmstad var jag över två timmar sen och helt slutkörd i både knoppen och kroppen!

Fin utsikt hade vi i alla fall när vi stannade på bron..

Tekniska problem

I två veckor har jag haft problem med internet på min dator. Den har anslutit sig till wi-fi men sen har den bara stått och tuggat. Jag har provat att både internetdela från min telefon och ansluta mig till andra wi-fi än det vi har hemma men ingenting har fungerat. Men nu verkar jag dock ha fått rätt på det (efter en hel del googlande!) så nu kan jag börja blogga igen! Frågan är bara var jag ska börja med tanke på att vi hittat på en hel del de här veckorna..

Förförra torsdagen var vi på den årliga grillkvällen på förskolan och eftersom vädret var helt kanon (precis som resten av maj) cyklade vi dit. Det funkar verkligen bra att cykla hela familjen då M har Jessica och eventuell packning bak i cykelvagnen medan jag har Samuel i en cykelstol på pakethållaren. Kanon!

Helgen därpå var det min jobbhelg men vi hann ändå med att på lördagskvällen ha mina morföräldrar på middag. Vi körde en helkväll utomhus med fördrink, grillat och svenska jordgubbar med glass till efterrätt. Barnen var glada och vädret var kanon så det blev verkligen en lyckad kväll!

Fördrink och efterrätt när M&M var hos oss på middag!

Åh vilken tur att jag på lördagskvällen tankat en massa energi eftersom jag sen på söndagen utan att överdriva var med om min absolut värsta dag på tågen. Varma överfulla tåg som inte bara blev inställda utan även fastnade på bron, i växelfel samt i spårfel. En helt galen dag på järnvägen som slutade med en försening på mer än två timmar. Åh jag som skulle hem och ha dejt med min man som väntade med räkor och vin..

Efter den söndagen var jag också väldigt glad över att jag i tre dagar bara skulle vara ledig tillsammans med mina barn. Måndagen spenderade vi mest hemma men en snabb runda till Ängelholm blev det också eftersom jag lovat att hjälpa Nathalie lite och barnen då fick umgås med sin mormor som agerade barnvakt. Tisdagen blev dock en heldag hemma med trädgårdslek, bad i poolen och massor av glass. Precis som det ska vara en solig sommardag! Åh precis som de flesta andra i Sverige firade vi i onsdags nationaldagen men mer om det i ett annat inlägg eftersom det blev en heldag med nära och kära.

Jag har sen arbetat fem dagar den senaste veckan och därför bara varit ledig under lördagen och söndagen. Men vilken helg det blev! Efter lördagens helgfrukost blev det för min del en långpromenad medan M och barnen röjde upp lite utomhus samt körde en massa skräp till tippen. Därefter blev det en enkel men otrolig god sillalunch ute på trädäcket innan vi fortsatte röja lite inomhus. När M's mamma sen dök upp vid fyra-tiden sa vi hejdå till barnen och packade in oss i bilen för att köra och hämta två kompisar på vägen in till Ängelholm. Alldeles för länge har vi pratat om en utekväll i Helsingborg tillsammans med kompisgänget så efter en fördrink hemma hos Nathalie och Wille (som är bortresta och därför snällt lånat ut sin lägenhet till oss) tog vi bussen bort till stationen där vi mötte upp ytterligare två kompisar innan vi tog tåget ner till Helsingborg.

Iskall öl på en solig uteservering, drinkar och mat på Pinchos följt av mer öl på en annan uteservering innan kvällen avslutades med lite rosé så kanske inte så konstigt att det var två fnittriga föräldrar som hamnade i säng strax efter tre på natten. Huvudet mådde tack o lov bättre än förväntat (trots endast fyra timmars sömn) under söndagen så den spenderade vi med lite småpul hemma i trädgården samt lek och mys med barnen. Passade dock på att vila lite på en filt i gräset med Samuel när Jessica ändå var på kalas hos en kompis. Man är ju inte 20 längre! Pizza och godis framför en film avslutade min bakissöndag, i alla fall tills jag somnade i soffan sisådär en kvart in i filmen..

Den där sillalunchen kommer garanteras ätas fler gånger i sommar. Riktigt gott!