Livet som tågvärd

Igår avslutade jag min vecka med en arbetsdag innehållande två svängar till Malmö. Under första svängen rullade allting på bra men under min andra sväng hade vi problem med sammanskopplingen av vagnarna. Det hela slutade med att vi endast fick en vagn (mot normalt sätt två) från Helsingborg så jag fick trycka in närmre 500 resenärer i ett tågset istället. Pga problemet med sammankopplingen blev vi också sena och därför inställda i Malmö så alla mina resenärer till Kastrup fick byta tåg ytterligare en gång. Varför göra det enkelt liksom?! När jag sen skulle lämna Malmö och åka norrut för att sluta var mitt tåg sent från Danmark och eftersom ett sent tåg blir bortprioriterat tappade vi bara mer och mer tid på vår väg upp och hade därför en försening på 43 minuter när vi kom till Halmstad. S U C K !
 
Men den söndagen slår ju ändå inte min förra jobbsöndag då den som sagt var min värsta dag på tågen någonsin. Då åkte jag också till Malmö (visserligen också Kastrup..) så kanske ska jag helt enkelt bara hålla mig borta från södra Skåne under helgen..
 
På vår väg ner till Kastrup gick allt smidigt och bra, visserligen mycket ungdommar från Göteborg som hade spenderat helgen på Summerburst, men annars flöt allting på bra. Det var först när jag skulle vända i Danmark och åka tillbaka till Halmstad för att sluta som det började gå åt skogen..
 
Tåget framför mitt tvärdog vid perrongen på Kastrup så de resenärer som skulle åkt med det valde såklart att istället åka med mitt. Det stora problemet med det var ju att pga fordonsbrist hade vi istället för 690 sittplatser endast 230 stycken. På perrongen stod dock närmre 700 resenärer så när vi lämnat Kastrup stod tyvärr ca 200 personer kvar. Vi hade alltså ca 500 personer intryckta i en vagn som höll 35 grader varmt (ac:en var såklart sönder..) när vi plötsligt stannar på Öresundsbron. Just där och då var man inte kaxig med tanke på hur omständig en evakuering på bron skulle vara så det var med lättnad man kunde andas ut när vi började rulla in mot Hyllie. Någon gränskontroll blev det tack o lov inte då polisen insåg det omöjliga i att trycka sig ombord på tåget så ganska fort fortsatte vi vår resa mot Malmö. Där tog det dock betydligt längre tid eftersom mycket av folket skulle av och om möjligt ännu fler skulle på eftersom Göteborgståget innan oss varit inställt.
 
När vi äntligen lämnat Malmö fastnade vi i ett växelfel och hade inte heller någon möjlighet att köra tillbaka till Malmö eftersom det bakom oss stod ett annat tåg. När vi sen väl dök upp i Helsingborg, ca en timme sena, blev vi såklart inställda eftersom vi då hade nästa Göteborgståg hack i häl bakom oss. Dem hann dock precis rulla in i Helsingborg när vi nås av beskedet att det mellan Helsingborg och Ängelholm är ett spårfel och att vi får stå och vänta i minst 30 minuter. Tack o lov var det då ett tåg med betydligt fler sittplatser samt en behaglig temperatur i halva tåget då ac:en funkade i 50 % av vagnarna. När vi alltså till slut nådde fram till Halmstad var jag över två timmar sen och helt slutkörd i både knoppen och kroppen!
 
Fin utsikt hade vi i alla fall när vi stannade på bron..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback