Utedagar

Alltså, wow vilka härliga dagar vi har haft denna vecka! När det inte har varit jobb eller förskola som gäller har vi spenderat all vår lediga tid utomhus eftersom vädret har varit helt makalöst!

Igår tex hann jag bara precis hämta barnen innan det var snabbt ut i trädgården som gällde. Där åt vi sen glass, badade i poolen och lekte på lekställningen. Sen blev det dock middag inomhus innan vi gav oss ut igen men denna gång på fotbollsträning. Tyckte det var lite synd att inte utnyttja det fina vädret genom att ta bilen dit så kombinerade helt enkelt träning och frisk luft genom att cykla. Kan dock berätta för den som tror att Skåne är platt att så är inte fallet, i alla fall inte ute på Bjäre. Med 40 kg extra bak i cykelvagnen var jag svettig som en gris när jag cyklat de 8 kilometerna dit och förvånades faktiskt över att jag orkade cykla hela vägen hem också..

Eller mest förvånad är jag väl att jag trots gårdagens ansträngning för benen orkade springa på gymmet idag. Men det är också ungefär vad jag orkat med idag! Resten av dagen har spenderat vid eller i poolen eftersom termometern visat trettio grader nästan hela dagen så barnen har badat jättemycket och pausade bara en liten stund när det var dags för glass. Kvällens middag intogs också utomhus och när barnen sen var nattade återvände jag och M ut i trädgården för lite fixande och donande. Vi har faktiskt fortfarande inte gått in då jag sitter i trädgårdssoffan och bloggar medan M klipper gräset. Mysigt!

Kameran har inte kommit ut dessa dagar så bjuder på fyra mobilbilder istället!

Oplanerad mors dag

För flera veckor sedan berättade jag för min familj att om det var fint väder denna helg önskade jag att vi skulle segla till Danmark som morsdagpresent. Väldigt länge såg det ju faktiskt ljust ut med den eventuella seglingen och i början av veckan spikade vi att en segling til Hornbaek skulle ske eftersom väderleksrapporten lovade 27 grader och strålande sol. Men sen kom fredagen och det bara vände totalt eftersom vädret helt plötsligt skulle bli 18 grader, regn och åska. Så deprimerande när vi nu hade bestämt oss för att segla!

Så istället för att segla till Hornbaek och spendera dagarna på stranden (med lek, bad och glass) och kvällarna i båten (med skaldjur, sällskapsspel och mys) har vi varit hemma och städat, tvättat och pulat med lite allt möjligt. Nädå jag är inte bitter..

Vi fick i alla fall en fin kväll i båten då vi i fredags ändå körde ner för att äta middag och stanna över och eftersom barnen fått nya spannar inför Hornbaeks-trippen gick vi ju ner till stranden för att testa dem. Blev ju lite båtliv i helgen ändå trots att vi körde hem igen på lördagsförmiddagen innan ovädret drog in.

Firar morsdag oavsett plats bara jag gör det tillsammans med min fina familj!

Jobb, födelsedagsfirande och trädgårdshäng

Helgen står för dörren och jag har precis hunnit tömma kamerans minnekort från förra helgens aktiviteter. Tiden går alldeles för fort just nu, jag hinner inte med!

Förra fredagen inledde jag med ett kort arbetspass innan jag sen körde till gymmet för att springa samt styrketräna. Egentligen lite synd att vara inomhus och träna när det är så fint väder men samtidigt är det skönare att springa i den svala luften än där ute i gassande sol. Känner också att träningen blir mer effektiv när jag är på gymmet än om jag "bara" styrketränar hemma i trädgården, även om det också känns bra när det är gjort!

När jag sen hämtat barnen och vi hade väntat in M körde vi allihop ner till båten för att äta middag och småpula lite med bla segel och fendrar. Fyra båtar längre ut på bryggen satt dock M&M och drack vin tillsammans med min morbror och hans blivande fru eftersom morfar fyllde år, så när dem var på väg hemåt, och därför gick förbi vår båt, bjöd även vi in dem på ett glas vin. Det blev en mysig kväll som avslutades med lite Let's dance innan vi gick och la oss relativt tidigt med tanke på att jag sen på lördagsmorgonen skulle upp och jobba.

Desto längre blev lördagskvällen som vi spenderade hemma hos M&M för att då fira morfars födelsedag i efterskott. Grillat med årets första nypotatis och sen jordgubbar med glass till efterrätt satt finfint efter en heldag på jobb och trots att barnen varit i Helsingborg tillsammans med M och sen också hunnit med lite jobb hemma i trädgården var det full rulle på dem och de var därför inte alls sugna på att gå tillbaka till båten när vi föreslog det. Klockan hann därför bli närmre midnatt innan vi var tillbaka i båten och kunde spendera en andra natt där. Så himla skönt att det funkar med barnen och att dem sover hela natten trots att vi inte är hemma.

När vi vaknat och packat ihop oss på söndagen körde vi och köpte frallor för att åka hem och äta frukost. Åh det var också ungefär vad vi hann innan vi fick besök av min syster Nathalie och hennes William. Planerat in trädgårdshäng med dem så hela eftermiddagen/kvällen spenderade vi utomhus i det helt fantastiska vädret. Inledde med lunch innan det blev lite vattenkrig följt av ett pass styrketräning för att sen fortsätta med kubb, badande och sällskapsspel innan vi åt grillade hamburgare till middag. Avslutade dock inomhus så att vi kunde heja fram Sverige till VM-guld i hockey - bra avslut på en bra helg!

Hemma hos M&M blev det riktigt god middag!

Mina busiga killar!

Alltså jordgubbar och glass, finns det något godare?!

Sån glädje att springa runt barfota!

April

Igår hade halva maj redan gått och jag kom på att jag glömt uppdatera om hur vikt och träning gick under april!

Viktmässigt inledde jag månaden med årets första plus eftersom jag under påsken inte räknade någonting på det jag stoppade i mig utan njöt istället av en massa god mat och andra godsaker. Dessvärre fick jag sen kämpa resten av månaden med att bli av med det som vågen visat plus så ut ur april gick jag med plus minus noll i viktminskning. Lite surt men jag har också insett att jag verkligen inte får stirra mig blind på siffran på vågen för även om det inte hände någonting med vikten denna månad sitter kläder betydligt bättre än tidigare månader. Vilket såklart känns skönt!

Träningsmässigt accelererade jag dock eftersom jag hunnit med 24 träningspass under april! Det har blivit 5 hemmapass (varav ett tabata och två på motionscykel), 8 långpromenader samt 9 gympass (varav 6 cirkelgympass). Jag har ju även varit på Hjärnarps hinderbana 2 gånger, först tillsammans med min syster men sen även tillsammans med vår respektive. Roligt med lite annorlunda träning som verkligen utmanade hela kroppen och som gav ordentligt med både mjölksyra och träningsvärk!

Under vårt första besök tog det oss typ femtioelva försök att besegra väggen men när vi väl knäckt koden fixade vi det utan problem så under vårt andra besök kom vi upp tre gånger av tre möjliga försök. Grymt!

Helgen i solen

Efter att ha varit ute i solen nästan hela helgen är jag nu ganska trött i huvudet och ska därför bara placera mig i soffan tillsammans med min bättre hälft och lite godsaker framför en film.

Igår var jag själv tillsammans med barnen nästan hela dagen eftersom M lovat sin mamma att hjälpa till att måla huset. Därför var M&M snälla och ställde upp att passa barnen på förmiddagen så att jag ändå kunde gå på det träningspass jag bokat in mig på. Snällt! När jag tränat färdigt samt duschat lite snabbt och lätt promenerade jag och barnen till närmsta busshållplats eftersom vi då skulle ta buss och tåg till Helsingborg. Barnen frågar nämligen jämt om att få åka tåg eftersom dem tycker det är så spännande men när man har det som arbetsplats är det såklart inte riktigt lika lockande sysselsättning på sin lediga helg. Men när jag nu skulle vara själv med dem tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle för en liten utflykt.

Därför tog vi som sagt tåget till Helsingborg där det blev lunch i solen på en bänk medan vi kollade på de stora färjorna som går till Danmark. Därefter gick vi lite på stan innan vi sen gick bort till den lekplats barnen blev så förtjusta i förra sommaren när vi seglat till Helsingborg. Tre timmar senare var barnen fortfarande inte nöjda utan ville leka mer men med löftet om att vi skulle komma tillbaka en annan dag accepterade dem att det var dags att ta tåget tillbaka. Dock bara till Ängelholm eftersom vi där skulle på inflyttningsmiddag eftersom en av våra närmsta vänner blivit med lägenhet i denna mysiga stad. Blev en trevlig kväll med massor av god mat och härliga skratt innan vi rullade hemåt strax innan elva.

Kompenserade med att vi igår var på språng hela dagen har vi idag istället bara varit hemma. Dock har vi fixat i trädgården nästan non-stop (utöver att det också tvättats fem maskiner tvätt!) så nu är gräset klippt, ogräset rensat och grönsaker planterade. Känns så himla skönt men det inspirerar för massor av idéer till det framtida upplägget för trädgården.

När barnen får önska lunch blir det kycklingnuggets och pommes!

Roligt att gunga tillsammans!

Åka rutschkana är också kul!

Det tycker dem båda!

Ja hit kommer vi såklart igen!

Dagar i solen

Det är torsdagsmorgon och de flesta är ju lediga idag men jag sitter på jobbet och bara väntar in tiden tills jag får åka hem igen. På röda dagar är det ju söndagstrafik och vi som då egentligen skulle haft de riktigt tidiga morgontågen får istället sitta reserv och vara beredda på att sticka ut om någon försover sig eller om det skulle bli några problem ute på linjen. Tiden går ju såklart lite fortare när man får åka ut men just idag hoppas jag på att allt flyter på så att jag istället kan sätta mig på en bänk för att läsa en bok och sola benen.

När jag sen i eftermiddag kommer hem igen ska jag bara vara med min familj, pula lite i trädgården och njuta av det underbara vädret precis som vi gjorde igår! För igår var det ju minst lika bra väder som de övriga dagarna denna vecka så så fort jag hade slutat på jobbet körde jag och hämtade barnen, snabbt hem för att byta om och sen fortsätta till M&M där vi fikade, lekte på deras innergård samt gick ner till stranden för att bada fötterna och plocka snäckor. En riktigt mysig eftermiddag i solen!

Cykla, köra bobbycar, leka på stranden och ha picknick i trädgården.
Det är i alla fall inte brist på aktiviteter hos mina morföräldrar!

Energi i överflöd

Nu börjar den här långa dagen lida mot sitt slut och konstigt nog är jag inte alls så trött som jag brukar vara vid den här tiden. Eller egentligen är det väl inte så konstigt eftersom det här helt fantastiska vädret vi har haft de senaste dagarna ger mig så otrolig mycket energi. Åh med all den energin jag haft om dagarna har jag varit tvungen att röra på mig, vilket egentligen också ger mig energi. Snacka om en positiv cirkel!

Som idag hann jag med en mils powerwalk precis innan jag skulle hämta barnen men när jag väl hade hämtat dem, ätit lunch och lekt lite i trädgården kände jag återigen ett överflöd av energi så då fick det bli ett pass styrketräning på trädäcket. Svettigt värre när solen gassade rakt på men man kan ju inte hålla sig inne när solen skiner och det är 23 grader i skuggan!

Åh nu ikväll har det även blivit en löprunda då jag tillsammans med M's syster körde till Halmstad för att springa Vårruset. Det blev min premiärrunda utomhus detta året men tyvärr tyckte jag det var alldeles för varmt för att orka hålla det tempo som jag håller när jag springer på gymmets löpband. Men 5 km blev det i alla fall och utan att stanna en gång var jag i mål under 28 minuter. Så vi var två nöjda tjejer som sen satte oss i gräset och åt pastasallad och pustade ut efter vår insats. Men nu kan jag nog påstå att energin börjar ta slut, det tog dock tre träningspass..

Att få träna i solen till härlig utsikt istället för att stå i gymmet var så härligt!

Alive!

Två veckor sedan bloggen uppdateras och eftersom jag nu börjat få lite kommentarer på detta tänkte jag bara kika in och berätta att vi lever! Det har bara varit fullt upp med annat och jag prioriterade helt enkelt inte bloggen i mitt liv de här veckorna. Men nu har jag lite inlägg på lager och känner också att jag har tiden till att blogga lite mer. Dessutom börjar ju kameran användas lite mer flitigt nu när dagarna är långa och ljusa. Vilket är sååå himla härligt!

Vår Valborg var i alla fall mysig även om vi i år inte var och kollade på någon brasa eftersom det dels regnade men även pga att jag arbetat hela dagen och sen skulle på det igen tidigt den första maj. Bilden är alltså från förra året!