Torsdagen i Paris - Tidig morgon följt av promenad bort till Eiffeltornet

När väckarklockan ska ringa klockan tre på morgonen (natten?!) vill man bara gå och lägga sig tidigt samt få en skön och sammanhängande sömn den natten. Det första lyckades vi inte med eftersom vi inte packat färdigt och det andra gick också åt skogen eftersom Jessica vaknade och var superdålig i magen så det blev till att duscha henne samt tvätta alla sängkläder mitt i natten. Börjar ju bra..

Men trots den knappa sömnen natten till torsdagen kom vi ändå upp i tid, packade in alla väskor, barnvagn samt barn i bilen för att köra och hämta svägerskan som skulle köra hem bilen igen när vi väl hamnat på tåget. Strax efter fem satt vi på tåget från Helsingborg till Kastrup där vi sen skulle flyga vidare till flygplatsen Charles de gaulle som ligger strax utanför Paris.

Frukost på tåget var en självklarhet när vi åkte hemifrån så tidigt!

Efter incheckning samt inlämning av väskor och barnvagn blev det till att byta ännu en blöja på tösen som fortfarande var dålig i magen samt uppätning av den sista frukosten. Vart tiden tog vägen sen är fortfarande ett mysterium eftersom vi slutade som nästsista passagerarna på flyget trots att vi varit så tidigt på flygplatsen. Behöver jag säga att vi sen sov alla tre på flyget, som förövrigt gick väldigt bra med Jessica som inte visade några som helst tecken på att tycka det var jobbigt varken under lyftning eller landning. Duktig tös!

Glada familjemedlemmar äter lite frukt på flygplatsen innan det är dags att lämna för Frankrike.

Efter en flygning på knappt två timmar landade vi ett lite muligt och grått Frankrike för att då påbörja det stora äventyret med att ta oss från flygplatsen till hotellet. Lite lättare sagt än gjort men efter att ha träffat en engelsktalande fransos, som komiskt nog hade pluggat två år i Sverige, hamnade vi på tåget som skulle ta oss in till Paris. Vad vi sen skulle upptäcka var att vi skulle bytt till Metron, efter det att vi hoppat av tåget, och inte promenera (som vi istället gjorde) bort till hotellet. Det var lite längre än vi trott och med tunga väskor och lite lätt duggregn så var vi om möjligt ännu tröttare när vi kom fram till hotellet och började därför med att vila ett par timmar i vårt lilla (läs: pyttelilla) men mysiga rum.

När vi sen kände oss lite piggare var vi sugna på att ge oss ut och se oss omkring så att vi i alla fall hade ett litet hum om vart hotellet var placerat samt hur långt vi hade till exempel caféer och parker. Väldigt mycket (inklusive Metron) låg på bara ett par minuters avstånd från hotellet så när vi insett detta promenerade vi istället de två kilometerna bort till Eiffeltornet där vi tog våra första riktiga turistbilder samt kollade på folk innan det var dags att gå tillbaka till hotellet och hålla kväll.

Båtar och bussar är verkligen något vår tös fick upp intresset för under den här resan. "Titta åååt!" och "Duss!" är ord vi fick höra hundratals gånger på bara några dagar. Gullunge!